Nedenstående indlæg er skrevet af Philip Løvland. Til dagligt bor Philip på Frederiksberg, hvor han blandt andet sælger e-bøger om slankekure. Jeg mødte Philip for første gang til sidste års AwayWork tur til London, hvor det hurtigt gik op for mig, at han er en flink fyr. Ordet er hans:
Sidder du fast i dit daglige arbejde? Bliver dine mål ved med at være alt for langt væk? Synes du at du arbejder og arbejder uden at komme nogle vegne? Så skal du sikkert have en kold spand vand i hovedet og et par råd til at arbejde smartere. Det er svært af pommern til – jeg skal minde mig selv om det dagligt. Men det er så pokkers effektivt at det er svært at lade være.
Så uden videre omsvøb – 3 tricks der tager dig mod dine mål med turbofart:
1 – Du skal gøre mindre. To-[Not]-Do-Listen.
Du har sikkert hørt at man skal skrive en masse punkter ned på sin to-do liste. Dele arbejdsopgaverne ned i bitte små bidder. Sørge for at få det hele med. Og de råd er sikkert også fine for de fleste. Men hvis du vil have turbo på vejen mod dine mål skal din to-do liste ikke bare være en opremsning af arbejdsopgaver. Den skal være et redskab til fravalg af opgaver. En To-Not-Do-Liste.
For ikke så længe siden gik der en prås op for mig (og pråser er altså sjældne i år 2014). Jeg havde lavet en liste med en 2-3 punkter jeg skulle lave, og havde i hvert fald 3, og sikkert også flere, opgaver som endnu ikke var skrevet ned. Men så kom pråsen. Jeg havde ikke tid til at nå det hele. Faktisk var der kun tid til ét punkt mere. Jeg måtte altså tage et aktivt valg.
Jeg tror faktisk jeg brugte flere minutter på at tænke over hvad der ville give mest udbytte for min forretning. For valget var ikke nemt, alle 3 ting var ret vigtige. Men ved at tvinge mig selv til kun at vælge én opgave sikrede jeg mig at det blev gjort. Havde jeg bare opremset alle opgaver ville jeg helt sikkert hoppe lidt mellem dem. Og ingen af tingene ville blive gjort. Nu gjorde jeg i stedet den ene ting der rykkede min forretning mest.
Nu bruger jeg noget tid hver dag på rent faktisk at tænke over hvad der vil rykke mig mest fremad. Og så gør jeg det. Alle andre opgaver må vente til de på et tidspunkt bliver vigtige nok (regnskab bliver det f.eks. ca. hver 3. måned, kundeservice hver 2. dag, og videnssøgning kun når jeg rent faktisk har brug for præcis den viden)
Så når du laver dagens to-do liste så tag kun 2-3 punkter med. Brug rent faktisk noget tid på at overveje dem, og sørg for at det er de absolut mest vigtige for din forretnings fremdrift. Og sørg så for at få dem gjort uanset hvad.
2 – Kom nu ud af din komfortzone:
Hvis du ikke allerede nu rykker i fuld fart mod dine mål vil jeg gerne vædde med at en stor del af skylden er at du har det for mageligt. Måske føles det ikke sådan, men vi mennesker forlader meget nødigt vores komfortzone. Vi ved måske godt hvad der er det rigtige at gøre. Men det er ubehageligt, så vi gør det ikke.
Et godt eksempel er salg. De færreste kan lide at ringe til totalt fremmede mennesker og sælge noget, hvad enten det er dem selv eller et produkt. En af mine til dato mest ubehagelige oplevelser var da jeg skulle ringe til en totalt fremmed og bede ham købe min virksomhed for flere hundrede tusinde kroner. Jeg gik hele formiddagen og var bogstavelig talt lige ved at kaste op mange gange inden jeg endelig fik taget mig sammen.
Alligevel er salg det der vil rykke allermest for langt de fleste mennesker. Har du ingen kunder? Ring til 50 potentielle. Har du opfundet en dims? Ring til en butikskæde og arranger et møde. Enten får du dit salg igennem eller du får feedback på hvad du skal ændre før de vil købe. Det er win-win. Det er så simpelt. Det er så ubehageligt. Og derfor er der så få der gør det.
Og det gælder ikke kun salg. Det gælder også når man skal vise sit produkt til andre. Når man skal tage en beslutning om hvilket design man skal have. Når man skal finde leverandører og samarbejdspartere. Alt hvor vi kan risikere at folk griner, siger nej til os, eller udstiller vores manglende viden.
Det er skide ubehageligt at komme ud af sin komfortzone. Ud der hvor det kan gøre ondt. Hvor du kan fejle. Men også hvor fremdriften er. Så stram nu bæltet ind, og kom ud over stepperne. Så lover jeg dig at det bliver med turbo-fart.
Så hvis du skulle være helt ærlig, uden begrænsninger, hvad ville så have størst positiv indflydelse på din forretning? Et opkald til en journalist? Cold-Calling til 100 firmaer? Noget helt tredje? Bid tænderne sammen, hank op i dig selv og GØR DET!
3 – Stop wasting all the time…
…and go get your goals. Så nemt kan det siges. Så svært er det i praksis. Vi mennesker har nemlig en tendens til at bruge uforholdsmæssigt meget tid på ting der ikke betyder særlig meget. Formuleringen i en e-mail. Hvad man skal sige inden man ringer. Opstillingen af et blogindlæg.
Derudover er vi bange for at lave fejl. Vi skyder beslutningerne frem for os fordi vi er bange for at gøre noget forkert. Vil du turbo-charge dine mål holder den slags ikke. Du skal frem over feltet uden at kigge dig tilbage. Hvor der handles der spildes. For at hjælpe mig selv (og dig) har jeg lavet en regel som lyder
Det meste er i det store billede fuldstændig ligegyldigt.
Jeg siger det ofte til mig selv. Når jeg begynder at omformulere forum-indlæg og e-mailbeskeder. Når jeg ikke kan tage en beslutning fordi jeg er bange for at tage den forkerte.
For folk skal nok forstå hvad jeg skriver Og det er faktisk okay hvis blogindlægget kun spiller 98%. Ingen vil alligevel lægge mærke til de sidste 2%. Og det ændrer ikke noget at jeg venter til i morgen med at beslutte mig.
Så uanset hvad du laver så husk at spørg dig selv – det valg jeg er ved at træffe, de detaljer jeg er ved at bruge tid på, er de overhovedet vigtige i det store billede? Altså sådan rigtig vigtige? Hvis de er skal de selvfølgelig bruges tid på (men husk stadig ikke at bruge for meget tid – der skal ikke meget til før en ekstra time brugt forbedrer produktet meget lidt).
Men hvis ikke de er vigtige så bruger du måske den arbejdstid som en undskyldning for ikke at komme i gang med de ting der virkelig betyder noget fordi du er bange for at fejle? Det kan man sagtens, og du kan også godt nå dine mål – men det bliver ikke med turbofart.
Jeg håber at du vil tage imod mine råd. Læs dem gerne igen og igen og bliv ikke fortvivlet hvis du finder det svært – jeg har skrevet indlægget og skal alligevel minde mig selv om det flere gange dagligt. Det er nok prisen for succes – det ikke meningen det skal være nemt. Men du bliver glad for det når du når dine mål
PS: Dette indlæg er en del af Content-konkurrencen inde på Marketers.dk, så jeg vil blive rigtig taknemmelig hvis du vil give det en like, share, kommentar eller på anden måde dele det.
Læs også: Sexolog sælger kurser via online markedsføring : http://onlinebiz.dk/
Gæsteindlæg: Sæt turbo på og nå dine mål med 3 overraskende effektive tricks,
Super indlæg! 3 brugbare råd, som jeg personligt vil prøve at blive bedre til. Tror det handler om at finde en balance ved to-do-listen, men rigtig interessant!
“Stop wasting all your time” er helt klart et godt råd 😉