Egne linkbuildingressourcer: how to?

Naturlige links er altid at foretrække. Når det er sagt, er man dum, hvis man ikke udnytter de linkmuligheder som eksisterer, såfremt at man er i en konkurrencepræget branche set med SEO-briller. Her kan vi ikke komme uden om, at du opretter egne linkbuildingressourcer, med det mål at få linkjuice rettet mod din hjemmeside. Den slags som jeg omtaler her, er og har længe været imod Googles retningslinjer, hvorfor du gør klogt i at træde varsomt i den forbindelse. Så er risikoen for at værdien af linkbuildingen forsvinder nemlig meget mindre.

Fuck splogs

Allerede for to år siden, bloggede jeg om mit meget anstrengte forhold til splog (spam blogs). Dengang så mange af de store danske SEO guruer, stadig intet problem i, at falske blogs udgjorde størstedelen af en linkprofil. Sådan er det heldigvis ikke længere. Ikke desto mindre er det et faktum, at splogs stadig virker den dag i dag. Skyerne vokser dog ikke ind i himlen, hvorfor søgemaskinerne den dag i dag er blevet meget bedre til at spotte, hvor vidt at din linkprofil er naturlig eller ej. Overdriver du brugen af splogs, kan det dermed skævvride din linkprofil. Og en ting en sikker, nemlig at værdien af links fra splog kun er faldende.

Jeg har aldrig, og kommer heller aldrig til at eje en splog. Derimod har jeg flere gode nicesites, som har jeg aktivt kan bruge til at linkbuilde fra – alle med pagerank 2 eller derover, uden nogen form for snyd overhovedet. Værdierne og tankesættet er meget anderledes her, end tilfældet er ved en splog, hvilket jeg vil prøve at sætte dig ind i igennem blogindlægget her. Men det betaler sig. Med et godt nichesite, får du nemlig ikke blot linkjuice til dit website, men får muligheden for at generere relevant trafik mod dit site på den lange bane.

Regel nr. 1: Niche

Sørg for at holde et tema, gennem alt det indhold som du udgiver på dit nichesite. Det nytter ikke noget at skrive om alt fra slamslugere til brudevals på ét og samme site – det finder hverken dine brugere eller søgemaskinerne seriøst. Ved at holde dig til en niche, sikrer du ligeledes, at du kan skaffe relevante links til dit nichesite. Og da målet er at du skal sende linkværdi videre, nytter det nemlig ikke noget, at dit nichesite ikke har nogle ordentlige og relevante indgående links.

Regel nr. 2: Du skal ikke skamme dig over dit site

Har du en splog, gør du klogt i at gøre hvad du kan, for at slette dine spor. I så fald er det god stil at benytte anonymiserede registrantoplysninger, undlade at linke tilbage til dit SEO-firma (hvis du har sådan et) og selvfølgelig ikke skrive dit rigtige navn, således at andre kan spotte hvem der står bag sitet. I bund og grund skal du være varsom, fordi at du har møgindhold på din hjemmeside, hvilket er mere end tydeligt for dine besøgende.

Helt anderledes bør det være med et nichesite. Indholdet som du udgiver her, skulle gerne være noget som du tør ligge navn til. Skammer du dig over dit indhold, er du derfor ikke på rette spor med dit nichesite. Dette indbefatter at du skal skrive dine tekster, så de rent faktisk er målrettet rigtige mennesker. Med andre ord skal du skrive teksterne, så almindelige mennesker kan forstå dem. Derudover gør du klogt i at inddele din tekst i små underafsnit, benytte tal- og punktopstilling, samt at gøre noget så simpelt, som at læse dine tekster igennem før du trykker ”udgiv”. At skrive en tekst til et nichesite tager derfor længere tid end at skrive en splogtekst, men tro mig, tiden du bruger her, kommer mange gange hjem igen.

Regel nr. 3: udseendet betyder noget

Det er nærmere reglen end undtagelsen, at en splog benytter et standard WordPress tema. Er teksterne samtidig korte, foruden at der ikke er nogle ordentlige billeder i blogindlægget, skriger det til øjnene at der er tale om en splog. Når du laver dit nichesite, bør du derfor gøre en lille indsats for, at tingene bare ser nogenlunde ud. Drop de WordPress standardtemaer som løbende udgives, og tag enten selv billeder til dine indlæg (når den slags er relevant at vise), eller gør dig alternativt den ulejlighed at købe et ordenligt stockphoto, eksempelvis hos Photodune. Og nej, her skal du ikke tage det første og det bedste billede, som du støder på. Undgå billeder med grimme og grå 3D rummænd, stigende grafer med et amerikansk præg, og stockphotos som lugter langt væk af at de er opstillede. Det er faktisk muligt at finde ordentlige billeder, blot ved at bruge en 5-7 minutter bag skærmen. Sørg ligeledes for at have en ordentlig skriftstørrelse (punkt 14 plejer at virke fint), således at besøgende rent faktisk kan læse dine tekster igennem, uden at skulle have både lup og læsebrille frem.

Regel nr. 4: skab et naturligt flow

Hvor tit har du set en splog, hvor der ikke er udgående links, i alle blogindlæg uden undtagelse? Ikke særlig mange, hvis overhovedet nogen vel? At linke ud fra samtlige blogposts, er ikke særligt naturligt. Udgiv derfor blogindlæg på dit nichesite fra tid til anden, hvor der ikke er eksterne links i selv indlægget. Benyt gerne samme lejlighed, til at skrive nogle relaterede artikler, som du kan bruge til at bygge nogle stærke interne links, mod de undersider som godt kunne bruge lidt mere fokus fra din side af.

I bund og grund handler det her om, at dit site får et så naturligt mønster så muligt, på trods af at din bagtanke i sidste ende er, at trække linkjuice over mod dine eksterne sider. Det betyder også, at du skal holde dig fra udelukkende at henvise til ét bestemt domæne, hver gang at du linker ud. Du kan derfor med fordel benytte dit nichesite til at lave tier 2 linkbuilding, hvor du aktivt sender linkjuice over mod de URL’er, som linker til dit hovedsite.

Tip: Det kan også være en strategi, at dit nichesite starter ud som et 100 % objektivt site, hvor der ikke er nogen synlig tilknytning til din virksomhed. Har du is i maven, samtidig med at du laver noget godt og målrettet indhold, kan du på denne måde være så heldig, at få links ind fra dine konkurrenter, eksempelvis hvis dine konkurrenter løbende blogger. Da det nærmere er reglen end undtagelsen, at man aldrig tjekker op på om indholdet som man tidligere har linket til skifter karakter, vil mange aldrig ane uråd. Du kan derfor i bedste fald få dine konkurrenter til at henvise til en underside, som henviser direkte videre til dig og din virksomhed. Er du iskold og ikke bange for at blive upopulær, laver du en 301-redirect fra det gamle indlæg til dit hovedsite. Bingo, du har nu fået konkurrenten til at lave et så godt som direkte link til dig. Tillykke!

Regel nr. 5: sjusk forbudt

Et andet kendetegn ved splogs er, at webmasteren ofte sjusker, med de følgevirkninger som det har det kan have set med SEO-øjne. Sørg derfor for, at dit nichesite er fri for Duplicate Content, ved at benytte Jump Break (klik her for at læse videre funktionen), samt at du effektivt får lukket af for de sider uden unikt indhold (tomme kategorisider, forfatteraktiver, tagarkiver, datoarkiver og så videre).

Når du er sikker på at du ikke har Duplicate Content, bør du dernæst tage et kig på din interne linkstruktur. Sørg for at der bliver linket godt ud i alle hjørner og afkroge af din hjemmeside, således at alle undersider bliver indekseret, får linkjuice og begynder at ranke. Brugen af interne tekstlinks i dine artikler, relaterede artikler, breadcrumbs og et manuelt HTML-sitemap er her gode værktøjer til at opnå en god intern linkstruktur.

Regel nr. 6: variation

Jeg kender til projekter, hvor man opretter et betydeligt tocifret antal linkbuildingressourcer, med det formål at linkbuilde et moneysite. Gør man det, vil en stor del af de links som man får ind, være fra ens eget netværk. Det betyder at man skal træde utrolig varsomt, for ikke at komme til at skævvride sin linkprofil. At følge den nøjagtig samme skabelon for alle nicesites som man opretter, er derfor ikke at foretrække.

Først og fremmest skal man her sørge for, at benytte forskellig webhosting. Søgemaskinerne er ikke dummere end, at de ikke kan regne ud at dine indgående links i stor udstrækning er unaturlige, hvis de kommer fra forskellige webhoteller hos samme udbyder. Sørg derfor for at benytte helt forskellige udbydere i forskellige datacentre – gerne udbydere i forskellige lande. På den måde får du spredning i dine IP-adresser, som du ville have fået det, hvis du havde fået dine links naturligt.

En anden ting som er værd at overveje, er hvordan det vil se ud fra søgemaskinernes side, hvis alle indgående links mod din hjemmeside kommer fra WordPress blogs. Leg derfor med tanken om at placere en et par af dine ressourcer som statisk html, eller på eksempelvis Drupal eller Joomla som platform.

Laver du mange nicesites inden for samme kategori, bør du ligeledes lade forskellige personer stå i front for dine forskellige sites. Dette gælder både selve domæneregistreringen, men også det navn som er synligt på dine sites. Har du medarbejdere, gode venner eller familie som er aktive på Google+, er det selvfølgelig oplagt, at lokke dem til at knytte deres Google+ profil op på sitet. På den måde knyttes dine sites nemlig til en fysisk person set med Googles øjne.

Konklusion: Gør du dit hjemmearbejde ordentligt, er der god basis for at opbygge små sites, som både giver værdi til dine besøgende, samtidig med at du kan bruge dine sites til linkbuildingformål. Det kræver dog at du er grundig, og ikke springer over hvor gærdet er lavest. Er indholdet godt, og ligner din hjemmeside ikke en splog, kan den sagtens overleve uden at være i risikozonen for at blive ”slagtet” af Google inden for en kort tidsperiode.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.7/5 (14 votes cast)
Egne linkbuildingressourcer: how to?, 4.7 out of 5 based on 14 ratings

3 tanker om "Egne linkbuildingressourcer: how to?"

  1. Simon Rohde

    Rigtig gode råd! Nu ved jeg godt du er en del i mod splogs, men i kombination med nichesider, og andre former for linkbuilding, så kan det være en rigtig effektiv måde, at sparke en tids til tops på.

    Svar
  2. Lars Poulsen

    Tak for en super blog!
    Som nystartet hjemmesideejer og som prøver at sætte sig ind i SEO er denne blog en af de klart bedre, med et forståeligt sprog. Men for dælen hvor er det overraskende langhåret bare at få en nogenlunde score hos google. Nu er jeg lige startet og ikke i nærheden af en ordentlig placering, men det at komme bare lidt videre virker som en kæmpe opgave. Nå lad os se om et par måneder hvordan det ser ud.

    MVH
    Lars Poulsen
    http://www.silvo.dk

    Svar
  3. Nicolai Kostakis

    Tak for et fedt indlæg, Emil!

    Gode pointer som er “lette” at følge, men naturligvis kræver tålmodighed samt ægte engagement for at blive rigtig godt på den lange bane. Jeg har længe gerne villet i gang med at lave nogle niche-sider; (naturligvis) af SEO-mæssige årsager, men også fordi det er fedt at skrive om emner der rent faktisk interesserer een. Jeg er ikke bygget af det rette materiale til at udføre den slags arbejde, hvis ikke det interesserer mig, og det er nok det, der indtil videre har gjort, at jeg ikke er kommet i gang.

    Men nu er jeg (sgu) klar! Og jeg vil helt sikkert følge dine anvisninger – tak for en god og letlæselig artikel!

    Nicolai Kostakis

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *