Lider din SEO-ekspert af personlighedsspaltning?

Selv hvis du benytter den dyreste SEO-ekspert anbefalet af alle og enhver, kan du ikke vide dig sikker. Sagen er nemlig den, at du med stor sandsynlighed kan risikere at miste værdien af det SEO-arbejde der er lavet.

Bekymret? Det har du god grund til at være. Dette indlæg er af en hvis længde, men tro mig: er du ramt af nedenstående problemstilling, er hvert et sekund som du bruger på at læse dette indlæg givet godt ud.  

Google-handjobs ses hyppigere

Google handjob: det lyder meget vulgært, men er det faktisk ikke. I den ideelle verden er det sådan, at alle hjemmesider crawles og derefter rankes af Googles søgerobotter. Sådan er det dog også i langt størstedelen af tilfældende, men i en meget lille del af tilfældene, styres rankingen manuelt af mennesker.

Google har en række retningslinjer, som de helst ser at hjemmesideejerene overholder. Hvis et brud på disse retningslinjer ikke bliver opdaget af selskabets robotter, men derimod opdages af en medarbejder hos Google, har Google derfor i grove træk to muligheder:

  • At justere deres crawlerne, så de i fremtiden bliver bedre til at opdage brud på retningslinjerne af samme type

eller

  • Manuelt at fjerne hjemmesiden fra Googles index, eller alternativt at rykke hjemmesiden langt tilbage ift. hjemmesidens konkurrenter

Dette blogindlæg leger med tanken om, at Google i fremtiden manuelt vil sortere en bestemt type af links fra, på samme måde som det skete for et stykke tid siden med flere danske linkkataloger og artikeldatabaser. Er din linkbuilding derfor udelukkende baseret på linktypen der omtales nedenfor, er du i risikozonen for at miste alt indgående linkjuice til din hjemmeside, hvilket vil sætte sine tydelige præg på dine placeringer. Der er især stor sandsynlighed for at du er ramt, hvis du har benyttet en SEO-ekspert til linkbuilding, uden selv at oprette supplerende links.

Sådan gør eksperterne!

Lad mig prøve at forklare dig hvad det er som rigtig mange SEO-eksperter gør forkert. Nedenstående opskrift er dermed en teknik, som jeg ikke selv benytter, og heller ikke anbefaler at du benytter, uden at du tænker dig meget godt om. Ikke fordi at din egen hjemmeside vil blive straffet grundet nedenstående teknik (en dårlig udført splog), men fordi der er stor risiko for at miste al værdien på et splitsekund, hvilket betyder at du har arbejdet forgæves. Chancen for at blive opdaget, falder logisk nok i takt med hvor meget man beskytter sig selv.

Step 1: Opret en blog, enten på dit eget domæne eller via en ekstern tjeneste

Step 2: Skriv en masse blogindlæg, hvor du opbygger en fiktiv tekst ud fra fiktive handlinger. Nå ja, det gør ikke noget at du som afsender er en fiktiv person!

Step 3: Link fra disse blogindlæg til de hjemmesider du ønsker linkjuice til

Så langt så godt, umiddelbart lyder det jo meget godt! Lad os dog straks gå videre til en opremsning af de mange faldgrupper der ofte ses i forbindelse med denne type af linkbuilding.

10 karistika ved linkbuildingblogs

Flere af omtalte blogs til linkbuilding, vil i fremtiden blive opdaget og straffet, grundet at SEO-eksperterne der står bag, har været dovne og sjuskede. Selv samme fejl som de påpeger på internetfora samt over for medierne, har de nemlig ikke selv tænkt over. Nedenfor kan du se de mest hyppige punkter, der gør linkbuildingblogs til noget skidt:

  1. Mangel på kvalitetsindhold. Næsten alle linkbuildingblogs, har indhold af meget ringe kvalitet, da dét at få sammensat en historie hvori der kan indgå eksterne links, vægtes højere end dét at skrive et godt indlæg.
  2. Få indgående links. Grundet mangel på kvalitetsindhold, er det meget svært for SEO-eksperterne at linkbuilde deres linkbuildingblogs, og dermed få linkjuice fra hjemmesider der reelt har noget at byde på. Ingen webmaster med respekt for sig selv, ønsker nemlig at linke til en linkbuildingblog, hvor indholdets kvalitet er dårlig, og emnerne der skrives om handler om alt fra børnesenge til udsugningsanlæg.
  3. Højt antal af udgående links. Jeg kan love dig for, at Google holder øje med, om du linker overdrevet meget ud til andre fra dine blogindlæg. Tegner der sig et mønster af, at du på hver eneste underside linker til 2-3 forskellige domæner, kan alarmklokkerne meget vel begynde at ringe!
  4. Dårlig intern linkbuilding. Da undersiderne ikke omhandler de samme emner, er det meget svært at flette nogle brugbare interne links ind. Som jeg tidligere har sagt, skal man ikke undervurdere effekten af interne links.
  5. Duplicate Content. Langt størstedelen af de blog der oprettes af SEO-eksperter, er udsat for Duplicate Content. Sagen er nemlig den, at den samme tekst er tilgængelig fra både undersider og forside – et problem der i WordPress ellers kan nemt kan undgås, f.eks. ved brug af jump break.
  6. Længde. Længden af teksterne er ofte beskedne, da det er tidsbesparende at skrive en kort tekst ift. en lang tekst. Som du sikkert ved, elsker Google tekst, hvilket Google i dette tilfælde kun får i ringe grad. Kombineret med punkt 3 fra denne liste – det høje antal af udgående links – er der meget få tekstafsnit tilbage, hvor der ikke figurerer et link.
  7. Tydelige WhoIs-oplysninger. Når man opretter et domæne, tilknyttes ens navneoplysninger så de er offentlige tilgængelige, jo mindre at registranten er dækket af navnebeskyttelse. Nogle vælger at registrere deres domæne til deres linkbuildingblog, i deres families navn, venners navn, deres eget navn indeholdende forkortelser, eller i navnet på helt andre virksomheder som der er medejere af, for at undgå at oplyse deres fulde navn. Ydermere er der mulighed for at benytte en ekstern service, hvor der benyttes et subdomæne frem for et unikt domæne. Skriver man sit fulde navn eller sit firmanavn, kan alle og enhver derfor slå domænenavnet op, for at se ejeren.
  8. Link til SEO-ekspertens hjemmeside. Selvom at SEO-eksperten har gjort sig umage med at skjule whois-oplysningerne, vælger de tit at linke til deres egen hjemmeside. Ved at søge efter “SEO” eller “søgemaskineoptimering” i bloggens søgefunktion, eller en “site:domænenavn.dk SEO”-søgning på Google, kan man dermed ofte se hvem ejeren er.
  9. Linkring mellem andre linkbuildingblogs. Grundet at  linkbuildingblogs har svært ved at skaffe indgående links, som omtalt i punkt 2, laves der ofte en linkring mellem SEO-ekspertens mange  linkbuildingblogs. Har man derfor fået øje på én enkelt linkbuildingblog, kan man derfor ofte ved anlysere de indgående links, finde frem til flere andre linkbuildingblogs. Dermed opnås der en form for “dominoeffekt”.
  10. Bloggens navn. Tro det eller lad være: de samme eksperter der i bagklogskabens lys efter nedslagtningen af flere danske artikeldatabaser og linkkataloger, udtalte sig om at flere af navnene på artikeldatabaserne var for åbenlyse, har selv samme  problem med deres egne linkbuildingblogs. Det værste eksempel jeg har set ind til videre, er et subdomæne tilknyttet til en dansk bloggingudbyder med “linkbuilding” i URLen.

Er jeg ramt?

Hvis du har fået lavet linkbuilding, af en SEO-ekspert kan du meget vel være ramt. For at se om du er ramt, er du nød til at ctjekke dine indgående links igennem, f.eks. via Sitexploration eller Yahoo Site Explorer. Gå eksempelvis til Yahoo.dk og tast link:ditdomænenavn.dk og vælg herefter “except from this domain” under show inlinks i fanen “inlinks”. Herefter kan detektivarbejdet begynde. Kig efter ovenstående tegn, i jagten på linkbuildingblogs. Er du ramt? Så se hvad du kan gøre:

Løsning: bred linkbuilding

Vil du være klar den dag Google slår ned mod de linkbuildingblogs som de finder, så er det bedste råd at du spreder sin linkbuilding, fra kun at have én type af links, til at have mange forskellige. En tommelfingerregel er, at et link som regel er mere attraktivt hvis det er svært at få fat i. Tænk derfor ikke på antallet af links der peger imod din hjemmeside, men tænk over kvaliteten af de links som går hen imod din hjemmeside.

Skriv til de webmastere som har hjemmesider der omhandler det som du arbejder med. Spørg om du kan få et link hos nogle af dine samarbejdspartnere – er du heldig kan du få lov til at fungere som reference for dem. Måske kunne du også kaste dig ud som gæsteblogger, på blogs der skriver om emner som du har unik viden om. Eller hvem ved, måske kan du placere et link i din forumsignatur, eller kommentere på et par dofollow-blogs som du finder spændende. Er du frisk på en mere tosset linkbuildingidé, så kig i mit blogindlæg med 25 idéer til linkbuilding.

Som en af mine måske kommende kunder sagde til mig, engang i sidste uge “jeg linkbuilder hver eneste dag, selv juleaften”. Har man den holdning er man allerede godt på vej, da et eller flere daglige links, betyder flere hundrede links på årsbasis.

En del af Google Farmer Update?

En større frasortering af hjemmesider af dårlig kvalitet, skulle efter sigende blive indført inden for den nærmeste fremtid. Rammer Google Farmer Update Danmark, er der derfor god mulighed for, at det bliver døden for omtalte type af blogs – dem jeg i dette indlæg har valgt at kalde linkbuildingblogs. Personligt tror jeg dog, at der går et lille stykke tid endnu, før at Google vælger at gøre noget ved problemet – og når det endelig sker, vil det sikkert være via et Google-handjob.

Hvad siger du? Giv dit besyv med herunder!

– Emil Blücher

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (4 votes cast)
Lider din SEO-ekspert af personlighedsspaltning?, 5.0 out of 5 based on 4 ratings

32 tanker om "Lider din SEO-ekspert af personlighedsspaltning?"

  1. Kim Tetzlaff

    Først og fremmest, godt indlæg.
    Og ja du har fuldt ud ret, jeg ser det dog lidt sådan at det ikke er SEO eksperter der gør det forkert, men derimod dem som kalder sig selv for SEO eksperter, men i virkeligheden ikke er det. Dem falder vi begge jo over hver dag på fx Amino :)

    Men ja man skal altid sprede sin linkbuilding, ellers er det at man bliver ramt af de ændringer som Google jo i ny og næ bliver nød til at lave. Sidst var jo da de kiggede på linkkataloger, der var der en del som blev ramt, men mon ikke de har lært det nu :) det kan man da kun håbe på.

    MVH Kim

    PS. Det ville være godt med lidt større tekst i det her skrivefelt, når man har en høj opløsning er teksten meget lille.

    Svar
  2. Emil Blücher Forfatter

    @Kim – Det vil jeg nu ikke helt give dig ret i. Af gode grunde kan jeg ikke skrive navnene, på dem som jeg har kendskab til benytter linkbuildingsblogs, men du er da velkommen til at sende mig en mail. Og jo, det er også annerkendte SEO-eksperter, der anbefales hver eneste dag, og som med jævne mellemrum udtaler sig på vegne af hele branchen til pressen.

    Svar
  3. Morten

    Jeg går ud fra, at de omtalte blogs er dem, hvor teksten ik giver den store mening, og hvor design mm er helt i skoven?
    Jeg synes der skyder flere og flere blogs op, som bare linker til en masse sider, men hvor teksten nærmest er dårligere end en Google Translate tekst fra engelsk til dansk… Sådanne sider har forhåbentlig også en kort levetid!
    PS et pisse godt blogindlæg forresten ;D

    Svar
  4. Claus H.

    Hej Emil

    Det er et meget interessant indlæg men jeg synes at du glemmer et par ting i den forbindelse:

    1. De fleste af de SEO firmaer (og det er stort set alle) der benytter sig af “spamblogs” bruger dem kun som en del af linkbuildingen. Enhver godt udført linkbuilding står på flere ben 😉

    2. Kigger vi på de danske SEO firmaer der benytter sig af blogs som en del af linkbuildingen til deres kunder ser vi at de fleste af dem har succes på kundernes vegne og har haft det i mange år.

    SEO er markedsføring og i markedsføring gælder alle lovlige kneb. Forskellen på en god og en dårlig strategi er faktisk kun om den er sårbar for ændringer eller ej og ikke om for eksempel du synes at det er da for galt 😉

    Hvis et SEO firma ALENE læner sig op ad for eksempel linkkataloger eller blogs eller noget tredie er det en sårbar strategi. Det er jeg helt enig i. Men det syndes ikke at være tilfældet for de fleste af de gamle SEO firmaers tilfælde.

    Jeg har selv været med på SEO i en del år og startede faktisk i branchen inden du startede i børnehaveklassen. Jeg mener det er 15 eller 16 du er?

    Jeg er ikke aktiv i branchen mere men jeg følger da med og jeg ser, hvordan de professionelle SEOere hver dag trækker alt hvad de kan linkmæssigt ud af alle de kanaler der er tilgængelige. Og det indebærer også blogs lige så længe som søgemaskinerne “æder dem”. Alt andet er manglende udnyttelse af de tilstedeværende muligheder og dermed ikke godt håndværk.

    Hvis du nu havde nogle flere år på bagen ville du vide at Google i mindst 6-7 år med jævne mellemrum har diskvalificeret linkbuildingblogs også i Danmark. De smarte SEOere har altid flere paralelle netværk og mærker intet eller kun meget lidt til de “nedslagtninger”. Og dermed berøres deres kunder heller ikke.

    Men igen: Er det kun EN type linkbuilding der bruges er det sårbart. Det er vi enige om. Men jeg synes bare at den nuance mangler lidt i dit indlæg?

    Sjovt at følge dig og fedt at du kaster dig ud i branchen i så ung en alder! Du passer vel skolegang ved siden af?

    Hilsen fra Claus

    Svar
  5. Emil Blücher Forfatter

    Hejsa Claus!

    Problemet er jo lige netop når hr. Hansen får anbefalet en SEO-ekspert til sin webshop, som han kun har råd til at betale et mindre antal timer. I sådanne tilfælde ser jeg desværre ofte, at linkbuildingen kun baseres på linkbuildingblogs – og så er Hansen udsat for en kæmpe risiko, som jeg kan forstå at du er enig med mig om. Jo, selvfølgelig har “eksperterne” flere paralelle netværk, men jeg ser ofte klynger af op til 30 crap-blogs der hænger sammen. Den eneste det går ud over i sidste ende er trods alt kunderne, som efterfølgende skal ud for at købe ny linkbuilding, og som må acceptere et tab i den periode hvor hele deres linkbuilding har været ødelagt.
    Jeg synes nu at det fremgår ret tydeligt, blandt med “er din linkbuilding derfor udelukkende baseret på… ” samt “fra kun at have én type af links, til at have mange forskellige…”
    Du er nu et par år ved siden af – jeg fylder 18 her til sommer.

    / Emil

    Svar
  6. Anders Holm

    Jeg har altid synes, at det at skulle vælge en SEO-ekspert var svært! For det første så er SEO en underlig størrelse… Det er svært at måle effekten af… Hvad du ændrer idag kan der gå dage, uger, ja faktisk måneder før resultatet kommer… Jeg siger ikke at SEO ikke virker… Selvfølgeligt gør det dette men det er bare svært at måle på!

    For det andet så er det svært at holde SEO-eksperter op imod hinanden, igen fordi deres resultater er svære at måle på… En SEO-ekspert har svært ved at bevise at han fx. er bedre end konkurrenten.

    For det tredje er det svært at vide hvilke metoder de bruger… fx. blackhat metoder… eller de metoder du beskriver i blog-indlægget herover.

    Svar
  7. Claus H.

    Hehe. 18 er en herlig alder!

    Jeg kender flere af de gamle og kendte SEO eksperter i Danmark og jeg ved at de hver og en sørger for at erstatte eventuelt tabte links med nye når der smutter noget af deres netværk.

    Forskellen ligger nok i moral og der er der MEGET MEGET stor forskel ude i markedet. Jeg ville bare nævne at dit indlæg nemt kan læses som et ensidig angreb på brugen af egne link netværk. Men måske læser jeg dig bare forkert?

    Svar
  8. Morten Andersen

    Emil, der er absolut intet galt med seo folk der benytter spamblogs. De har virket, de virker i dag, og de virker sikkert ogsa i morgen. Det der irriterer mig er, al den hype der skabt omkring Googles seneste opdatering. Lad os.nu lige se konsekvenserne inden vi begynder at lede efter.nye.metoder.

    Svar
  9. Emil Blücher Forfatter

    @Morten: Er 100% af den linkbuilding som de laver for deres kunder baseret på spamblogs, skal man bare vide at man løber en kæmpe risiko – og jo, det er der flere der gør, for mange af deres små kunder.
    Pointen er at man skal satse på flere heste – præcist som man handler med aktier!. Om man satser hele formuen på Roskilde Bank aktier, efter et godt råd fra banksælgeren, eller man har en SEO-ekspert der satser hele baduljen på en type af linkbuilding, er tæt på det samme – risikoen er stor, og man skal kunne tåle at tabe hele formuen.

    / Emil

    Svar
  10. sony

    Hvis man kun opretter spamblogs på web2s som eksempelvis blogger.com risiker man højest at disse spamblogs ikke giver nogen linkjuice, og man ikke opnår nogen forbedring i ens ranking. Hvis google straffede ens side negativt for sådanne spamblogs, kunne du køre alle dine konkurrenter i sænk ved at lave en masse spamblogs der linker til deres sider.

    Svar
  11. Emil Blücher Forfatter

    @Rasmus: Jo, det gjorde jeg. Forskellen er bare, at artikeldatabasen ikke blev brugt over for mine betalende kunder – artikeldatabasen var en test, som skulle afklare hvad man kunne tillade sig, og i særdeleshed hvad man ikke kunne tillade sig.
    På daværende tidspunkt, var der ingen som var kritiske over artikeldatabaser generelt. Allerede sidste år den 13. august, skrev jeg et indlæg om nogle af faldgrupperne ved artikeldatabaser (se http://emil-blucher.dk/blog/artikeldatabase). Jeg var udemærket bekendt med at der også eksisterede andre parameter, som der kunne resultere i en bortfiltrering af artikeldatabasen, men at omtale disse i omtalte blogindlæg, ville være som at vifte med et hvidt flag…

    Svar
  12. Lars Meyer

    Der er nok rigtig mange som får den idé at én ensidig metode er god, eller også bare er for dovne til andet. Og det kan jo også give resultater ganske hurtigt afhængig af konkurrence og søgeord.
    Panda/farmer update har ihvertfald været meget interessant at følge i den forbindelse :)

    Svar
  13. Brian Reinhold Jensen

    Rigtigt god indlæg Emil.

    Ud fra indlægget, og kommentarerne, læser jeg at det ikke så meget er disse blogs du er i mod, men helt generelt ensidighed i sit SEO arbejde. Er det korrekt opfattet?

    Stor hilsen
    /Brian

    Svar
  14. Emil Blücher Forfatter

    Hej Brian

    Rigtigt opfattet! Så længe at noget er effektivt, skal man ikke afvise at bruge det. Omvendt skal man være bevidst om at der er en risiko for at værdien ryger væk – og så er man dårligt stillet hvis man ikke har spredt sin linkbuilding.

    / Emil

    Svar
  15. Thomas Frost

    God artikel Emil!

    Det bedste for de fleste kunder er vel faktisk at lære at lave linkbuilding selv. Først sørge for at et firma med teknisk indsigt får styr på ens side, men at lære at lave linkbuilding selv.

    Det kunne være man som hjemmesideejer begynder at skrive artikler til andre medier, debatterer og sørger for at dele sin side på Facebook, Twitter osv osv. Den mest langtidsholdbare løsning er den man som kunde selv laver.

    Svar
  16. Morten

    @Lene
    Det er værdt at bemærke, at de fleste artikelkdatabaser er tilbage i Googles søgereusltater… Så det var vidst mere for at bremse udviklingen, at Google udelukkede dem i en periode…

    Svar
  17. Lene Magle

    Super indlæg.

    Tror også det er bedst at bruge flere kilder til linkbuilding som du skriver.

    Er overrasket hvor mange websider, der faktisk bruger spam blogs, som kilde til en stor del af deres links. Det gælder også en del af dem der har gode placeringer i google, så tror på at man faktisk kan få god effekt ud af det.

    Men alt inden for SEO er vel et spørgsmål om at være kreativ, og lige så snart google opdager de kreative ting SEO-eksperter laver, så bliver de lukket ned for. Så spam blogs bliver der nok også sat en stopper for lige som med link- og artikeldatabaser.

    Svar
  18. Tetzlaff

    Lene,

    Ja der bliver helt sikkert sat en stopper for de enkelte, men langt fra alle bliver ramt, og bliver ramt har man forhåbentlig været kreativ forinden, så man ikke bliver berørt af at et af de netværk får lavere værdi.

    Har man ikke været kreativ, vil man kunne mærke det.

    og er man SEO ekspert som du skriver, så har man været kreativ, tro mig :)

    MVH Kim

    Svar
  19. Emil Blücher Forfatter

    @Kim: Google har altid kigget skævt til manipulation af linkstrømme – og det undrer mig meget, hvis Google inden for en kort årrække ikke at ændret deres algoritmer, så de i det mindste deranker de mest åbentlyse splogs.
    Derudover har Google jo også et webspam team – og vælger nogle en dag at sladre, er det ikke usandsynligt at der bliver kigget manuelt på de sites der sladres om. Som sagt bliver det dog først rigtigt farligt, når Google kan genkende en splog helt automatisk.

    Svar
  20. Michael

    Det er jo også en jungle derude. Alle kan jo kalde sig SEO eksperter. Jeg ved fra vores egen side http://www.butikunique,dk at det er utroligt svært, at blive godt ranget i Google. Er det ikke også sådan, at den har flest penge til markedsføring vil i det lange løb vinde. Og alle kan jo ikke ligge nr. 1 – 2 – 3.

    Michael

    Svar
  21. Ole

    Hej Emil
    Spændende indlæg.
    Jeg har oplevet at skrive nogle kommentarer på nogle af disse blogs om det vi sælger på vores site http://www.design4home.dk , jeg mener altså seriøse indlæg og så går der lige et par dage så er indlægget væk eller sogså skal det først godkendes og det bliver det aldrig. Har lagt mærke til at det mange gange er blogs der ikke opdateres men er 1-2 år gamle.
    mvh
    Ole

    Svar
  22. Christian

    Det helle handler vel i bund og grund om diversitet og mangel på struktur :) Forstået på den måde at man skal lave et system til sin linkbuilding, der ikke ser systematisk ud og så skal der være links fra så mange kilder som muligt. Den bedste måde, som jeg ser det på er ved at kunden selv kender til Linkbuilding og selv kan lave noget på sidelinien mens en eventuel SEO ekspert de spæder lidt til med deres store netværk.

    Svar
  23. Daniel

    Hej Emil, rigtig godt indlæg der bestemt fik mig til at tænke…

    Jeg er enig med dig så langt, at det er spild af tid, hvis ikke man står på flere ben og spreder det ud på forskellige typer websites, men jeg vil nu alligevel påstå at linkbuildingblogs, som du kalder dem, er et lige så vigtigt ben som alle de andre -uanset hvilket ben du vælger at stå på alene, vil du være udsat.

    Hvad ville du forslå som alternativ til de såkaldte linkbuildingblogs?

    mvh Daniel

    Svar
  24. Emil Blücher Forfatter

    Hej Daniel

    Jeg udelukker bestemt ikke brugen af splogs / linkbuildingblogs, så længe at de har en effekt – man skal bare være bevidst som du selv er inde på, at det ikke er hele ens linkbuildingsgrundlag. Problemet, som jeg ser det, ligger i at småordrer ikke muliggør at man afsætter tid til ordentlig inkbuilding, hvorfor det er den sikreste / nemmeste vej at gå, med nogle links som man er sikker på at få værdi ind fra.

    Alternativer? Jo, dem er der massere af. Links fra samarbejdspartnere, foreninger der sponsoreres, kunder, brancheforeninger, gennem pressemeddelelser, links baits, links som konkurrenterne har som opdages gennem analyse, opbygning af ressurcer til den enkelte kunde, og sidst – men bestemt ikke mindst – værdien fra sociale medier, som er et område som vi får mere værdi fremover

    / Emil

    Svar
  25. Daniel

    Hej Emil,

    tak for svaret, men de alternativer du nævner er bare mestendels noget som ikke er typisk indenfor linkbuilding, men mere er en slags ordinære links, hvor enhver uden nogen som helst forståelse for linkbuilding ville starte. Det vil i øvrigt også komme utrolig meget an på den enkelte branche om det overhovedet kan lade sig gøre.

    Hvordan mener du i øvrigt at sociale medier vil komme til at give mest værdi. Det er jo 95% nofollow og styret af brugerne, hvilket gør det meget tidskrævende at få generet denne hersens trend der skal til for at det kan afgive styrke til den enkelt landingsside. I hvert fald ikke efter traditionelle linkbuidling tidsregning.

    mvh Daniel

    Svar
  26. Emil Blücher Forfatter

    Hej Daniel

    Det kommer an på hvad du ligger i ordet linkbuilding. Snakker vi om ting der kan automatiseres, eller som folk udfører som dum-i-arbejde tilmeldinger til kataloger hvor alle og enhver optages, har du nok ret. Men spørger du mig, er linkbuilding i lige så høj grad at hive linkværdi af alle de oplagte ressourcer – og ja, det svinger meget fra kunde til kunde – men så gælder det om at være kreativ. En stor del af en linkstrategi, kan også være at skabe de optimale betingelser for at folk vælger at linke helt automatisk – for mig indholder en linkstrategi alt hvad man som fagperson kan gøre for at skaffe mere linkværdi / bedre fordeling af linkværdien til kunden.

    Jeg tror at du skal tænke det meget bredere end at et nofollow link ikke har nogen linkeffekt. Nofollowlinks kan være med at generere nye links, på samme måde som de kan være med til at skabe en naturlig linkprofil for et site. Sociale tjenester vil jeg gruppere for sig selv, da de signalerer så meget andet end alindelige nofollow links fra tilfældige sites.

    Så alt i alt tror jeg, at vi over tid må indstille os på at bruge lidt mere tid på kvalitetslinks – til de kunder der vil betale for det. Derfor vil det også blive sværere at lave gode linkbuildingpakkeløsninger, med xx antal links for xx antal kroner hvert måned.

    BTW, så er der kommet ny vurderingsfunktion her på bloggen – så kast gerne lidt stjerner, for at vise hvad jeg gør godt eller skidt.

    / Emil

    Svar
  27. klaus

    Rigtig godt indlæg Emil. Jeg troede egentlig det var en fordel med mangeblo, hvor der så linkestilens hovedside. Men ja må give dig ret i at disse indlæg ikke har noget og det har bloggene egentlig heller ikke.

    Men får man lavet nogen gode blog, med lange indlæger det vel en god måde at lave link på??? er det vigtigt om det er i ens eget eller andres navn?

    Svar
  28. Peter

    Bare et spørgsmål – hvis man ønsker at opbygge links igennem udarbejdelse af pressemeddelelser, hvor kan man så publisere disse, så effekten bliver maksimeret mest muligt?

    Svar
  29. Simon Hansen

    Puha… Det giver sku lige lidt stof til eftertanke. Seo-experterne kan jo rigtigt godt lide såkaldte “splogs” og vil gerne have mig til at bruge disse… Men er nok en god idé, at holde dette til få så :) Tak for rådet!

    Svar
  30. Thomas Schulz

    Selv nu her i 2015 oplever jeg nogle gange kunder som været på / eller blevet tilbudt af andre relativ lav/åbenlys splog løsninger til flere tusinde kroner fast hver måned – og uden at informere om risikoen for kunden. Hvis man vil gå den vej, så skal man i hvert fald indkalkulere risiko i sin cost/benefit i forhold til andre ting pengene kunne bruges på + tjekke sin leverandør godt. Tror en del med fordel fx kunne erstatte den slags “linkbuilding” med sponsorater, social media, adwords og kage :)

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *