Hellere long tail end wannabe

Flere hjemmesideejere kender teknikker til at tjekke konkurrenternes søgeord – hvilket generelt også er fint nok. Nogle har bare fået til vane, at spilde bruge alle deres kræfter på at blive godt placeret på de meget eftertragtede søgeord – ja ligefrem så meget at de løber sur i SEO.

Der er nogle søgeord, som er meget eftertragtede at ligge godt placeret på. Det kan være en hård og tidskrævende kamp (eller dyr hvis du betaler dig fra det) hvis du vil ligge godt placeret på søgemaskinerne, på disse søgeord.

At ligge godt på toppen får du ikke meget ud af, hvis søgningerne ikke konvertere – med andre ord, at du får brugeren til at gøre hvad du har i tankerne (f.eks. tilmelde sig dit nyhedsbrev, handle i din e-shop eller læse dine blogindlæg)

Tænk nu hvis den stakkels bruger, som prøver at finde et brugbart resultat, ikke søger på det du gerne vil have ham / hende til, så personen i stedet får vist en masse ubrugelige resultater, når han søger på Google.

Hvis personen er desperat nok (og det er der flere der er), så klikker han / hun videre til side 2 eller 3 i jagten på et brugbart resultat. Hvis du så ligger placeret hernede, fordi du tilfældigvis har brugt de nøgleord i en sætning som brugeren søger efter, kan både brugeren og dig være glade. Brugeren fandt det han ledte efter, og du får sikkert en ny kunde – long tail søgninger sælger nemlig tit godt.

Hvis der så er en lille købmand gemt i dig, ville du så tænke noget i stil med “hvad nu hvis jeg lå bedre på denne søgning”. Svaret kender du måske selv – flere brugere vil ryge ind på dine long tail søgninger.

Og ved du hvad det bedste af det hele er? De søgninger der ikke er så eftertragtede, og dermed ikke så meget konkurrence på, er nemmere at komme til tops på. Så du enten sparer en del penge, eller din tid. Og de fleste ved jo at tid er penge 🙂

Tilbage er der vist kun at sige, at det er vigtigt at du har et godt analyseprogram der kan fortælle dig hvilke søgestrenge du modtager besøgende fra, så du kan begynde at optimere på nogle long tail søgninger i fremtiden, og dermed få lavet en masse billig seo!

/ Emil Blücher

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

2 thoughts on “Hellere long tail end wannabe

  1. Pingback: Detaljerne tæller ved SEO

  2. Lars Vig Meyer

    Jeg kan godt li din titel på det her indlæg, fik mig sgu til at klikke ind og læse det 🙂
    Kan godt nikke genkendende til det du nævner her, det kan bestemt være en kamp at komme højt på et søgeord som der er alt for meget konkurrence på (fx cms som jeg har kæmpet lidt med).

    Jeg er vist en rigtig wannabe så, men ok jeg har samtidig også arbejde med long tail søgningerne og alternative søgeord, og mange af dem har ikke engang kræver ét eneste indgående link til den pågældende side, blot en rigtig god optimeret tekst 😀

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *