Gæsteindlæg af Halfdan Timm, Obsidian Digital
Facebook annoncering er en sjov størrelse at arbejde med. Det hænger især sammen med, at Facebook som forholdsvis ungt annoncemedie, især i Danmark, hyppigt kommer med nye funktioner.
I løbet af det sidste halve år har vi fået mulighed for at arbejde med blandt andet karrusel-annoncer, Facebook Lead Ads og for få dage siden også Lokalt Kendskab-annoncer.
Indlægget her har til formål at vise mulighederne med de forskellige formater. Jeg bruger dem i mit daglige arbejde med Facebook-annoncering i Obsidian Digital, hvor jeg hjælper virksomheder med blandt andet at skabe flere salg, henvendelser og tilmeldinger til events og nyhedsbreve med målrettet Facebook-annoncering.
Karrusel-annoncer
I starten af 2016 blev det muligt at lave Karrusel-annoncer på Facebook som alternativ til de traditionelle annoncer med ét billede.
Med normale annoncer har du ét billede på maksimalt 1200×628 pixels. Med karrusel-annoncerne har du mulighed for at vælge op til 5 billeder i opløsning 1200×1200 – det kvadratiske format, du måske også kender fra din Instagram-annoncering.
Med karrusel-annoncer kan du vise 5 produkter på én gang, 5 forskellige USP’er (Unique Selling Points) eller noget helt tredje for din virksomhed.
Der er flere grunde til, du bør bruge karrusel-annoncer som standard og de gamle annoncer kun undtagelsesvis fremadrettet:
- Formatet er nyt. Facebook-brugerne er i mindre grad bannerblinde overfor dit budskab. Bare ved at skifte over til karrusellen bør din CTR – Click Through Rate – stige.
- Du har mulighed for at sende folk direkte til den URL, der passer bedst til dem fremfor én samlet side. Sælger du ure, så lav en karrusel med de 5 mest populære ure med direkte link i stedet for et link til oversigtssiden; sælger du online markedsføring, kan du linke direkte til SEO, AdWords, Facebook-annoncering og hvad du ellers tilbyder og lade brugerne spare et klik på din side.
- Fordi at billederne er kvadratiske, er det nemt for dig at duplikere dine annoncesæt og annoncer over på Instagrams kvadratiske format uden at skulle redigere de enkelte annoncer.
- Facebook selv anbefaler også, du som standard bruger karrusel-formatet.
Facebook indstiller som udgangspunkt det billede flest klikker på som det første i din karrusel, med mindre du vælger dette fra under oprettelse af dine annoncer i Power Editor.
Hvis du ikke er stærk i Photoshop, så overvej at bruge værktøjet Canva til at lave billeder. Det er gratis med mulighed for at købe alverdens stockphotos for bare 1 dollar stykket.
Facebook Lead Ads
Den primære udfordring med at skaffe tilmeldinger til nyhedsbreve på Facebook er, at brugeren selv skal indtaste sin e-mail på din side. Det er især en hindring på mobiltelefonen, hvor det tager længere tid at indtaste din e-mail, end et gør på en desktop-computer.
Facebook Lead Ads blev for få måneder siden sat i verden for at imødekomme netop problem.
Med Lead Ads har brugeren mulighed for at tilmelde sig dit nyhedsbrev direkte på Facebook. Du har mulighed for at stille spørgsmål og derved segmentere brugere i forskellig retning, ligesom du bare kan give den enkelte bruger mulighed for at tilmelde sig uden videre.
Det tager kun et par klik at tilmelde sig på Facebook. Fordi at du aldrig forlader det sociale medie, er det også hurtigere end at skulle først vente på indlæsning af din egen hjemmeside for så herefter at indtaste e-mail. Facebook udfylder som standard med den e-mail, der er indstillet som din primære Facebook e-mail.
Lead Ads-kampagner til de rette målgrupper med et tillokkende budskab skabe nyhedsbrevsmodtagere til få kroner per styk.
Flere virksomheder er mere kreative end som så med brugen af deres Lead Ads.
I stedet for at bruge til at skabe nyhedsbrevstilmeldinger, har jeg set eksempler på, at:
- Virksomheder lader Facebook-brugere ansøge til et job med Lead Ads; det gælder især telemarketing-firmaer med et højt medarbejder-churn, hvor det gælder om bare at få så mange til samtale som muligt; du ansøger ved at udfylde e-mail og telefon på Facebook og så tager firmaet fat i dig
- Tilmelding til webinarer; du tilmelder dig ikke en liste, men et webinar; efter at have tilmeldt dig får du på e-mail mere information med dato og link til webinaret
- Opkald fra bureauer; kreative online marketing-bureauer lokker med gratis SEO-tjek af din hjemmeside og lignende; du beder om et SEO-tjek ved at udfylde din firma e-mail i Lead Ads-annoncen, hvorefter firmaet tager kontakt til dig
Lead Ads bør indgå som en del af din sædvanlige annonceværktøjskasse. Du har mulighed for både at skrive tekst og indsætte billeder i dine Lead Ads.
For at vælge Lead Ads, skal du i Power Editor oprette en ny kampagne, hvor målretningen er Lead Ads. Det er ikke muligt at lave en Lead Ads-kampagne under en eksisterende kampagne målrettet Klik til Website eller Websitekonverteringer.
Jeg har testet Lead Ads til min hjemmeside billigeflybilletter.dk. Formålet her har været at skabe tilmeldinger til et nyhedsbrev om rejser. Jeg ramte en pris på cirka 3 kroner per styk ved at love gode tips til at finde billige flybilletter. For en affiliate-side er det en for høj pris, men solgte jeg faktiske rejser og ikke bare flybilletter, ville det være en endda meget udmærket pris for et potentielt lead i forretningen.
Canvas
I midten af 2016 fik vi adgang til Facebooks nyeste og lige nu mest spændende annonceformat: Canvas.
Canvas er et alternativt univers, hvor du som bruger ikke forlader Facebook, men i stedet får vist en historie direkte i din browser. Canvas-formatet fungerer kun på mobiltelefoner og giver mulighed for at fortælle historier, gøre opmærksom på produkter og events mm. uden at brugeren forlader Facebook.
Den helt store fordel ved at lade det ske i Facebooks app er, at indlæsningen sker nærmest øjeblikkeligt. De mobile brugere har kort tålmodighed, og hvis din egen hjemmeside tager mere end et par sekunder at indlæse, vil mange af dine Facebook-kliks øjeblikkeligt bounce igen.
Du opretter en Canvas-annonce i Facebooks editor. Her har du mulighed for at indsætte tekst, billeder, videoer og meget mere. Formålet er at skabe en mere interaktiv og inddragende oplevelse, end du har mulighed for med egen hjemmeside, når du har hele Facebook-appens værktøjskasse til rådighed.
Canvas-formatet er ikke egnet til at skabe direkte salg, da du ikke sender besøgende til din egen hjemmeside.
Men det er et brugbart og spændende format til din push-annoncering, hvor du gør opmærksom på hvordan din virksomheds produkter eller tjenester kan hjælpe målgruppen. Du har flere sekunder til at gøre et indtryk med det øjeblikkeligt indlæsende Canvas-format end med traditionelle annoncer, der sender besøgende direkte til din egen side.
Retargeting stadig det vigtigste
Hvis vi ser bort fra de nye muligheder, så er Facebooks retargeting-mulighed helt overordnet stadig den mest brugbare funktion.
Du har mulighed for ved hjælp af Facebooks pixel at spore og målrette annoncering til de personer, du har fået ind på siden gennem din almindelige markedsføring, men som endnu ikke har konverteret.
Det sker til den samme lave CPM-pris, al anden Facebook-annoncering også gør.
Retargeting-kampagner hvor brugeren igennem flere annoncer og med flere budskaber modnes er en effektiv måde at skabe flere direkte salg på og oftest – hvis du vælger at isolere din retargeting som egen kanal – også lig med de billigste konverteringer, du kan købe i din forretning.
Tak for en god og lærerig artikel om facebooks nye karrusel annonce. Jeg vil klart anbefale artiklen til andre!