Valg af webshopsystem (og lidt om Shoporama og SEO)

I blogindlægget her, vil jeg dele mine tanker omkring den danske webshop-platform Shoporama. Fokus vil primært være på SEO, hvorfor at jeg springer let og elegant over en lang række af andre elementer, som du bør tage stilling til, når du laver en webshop. Inden vi når så langt, vil jeg dog gerne sætte dig ind i mit tankesæt i forhold til drift og søgemaskineoptimering af webshops. Rager det dig dog en rygende fis, kan du klikke her for at gå direkte til Shoporama-delen.

Siden dengang tilbage i 2006, hvor jeg før første gang fik øjnene op for SEO, har jeg haft fingrene nede i et hav af forskellige CMS- og webshopsystemer. Ikke alle har jeg dog været lige begejstrede for, og der hvor er mest kritisk, er helt klart når det kommer til webshops. At man har en hjemmeside i et dårligt CMS-system, er nemlig ofte noget som man relativt let kan gøre noget ved. Med relativt få midler kan man flytte alt content til en ny løsning, især hvis der er tale om et mindre site. Værre bliver det straks, hvis der er tale om tusindevis af produkter og lede mængder af kundedata.  Derfor gør man rigtig klogt i at vælge den rette shopløsning fra dag et af.

Open Source vs. Hosted Webshop

En af de første ting som man skal tage stilling til, når man bygger en webshop, er om man ønsker en løsning som man selv hoster, eller om man ønsker en at leverandøren sørger for hosting. Vælger man at hoste selv, har du firkantet set valget imellem at bygge din egen løsning fra bunden af, eller at benytte en gratis webshopplatform udgivet som Open Source software.

Vælger du en hosted shop, kan platformen der benyttes enten være en som udbyderen har udviklet fra bunden af, eller en Open Source platform som udbyderen eventuelt har modificeret. Blandt de mere udbredte Open Source systemer finder vi Magento, WooCommerce (plugin til WordPress), Prestashop, osCommerce og Opencart. Omvendt er markedet for hostede shops i DK primært domineret af shops fra de tre danske udbydere Dandomain, Scannet og Goldenplanet.  De seneste år har canadiske Shopify dog vundet indpas i danske iværksætterkredse.

Men hvad bør man vælge? Svaret herpå er ikke ligetil, og afgøres i høj grad af hvor erfaren en e-købmand som du er, samt hvor kompleks en shop som du skal bygge. Anyways, lad os tage et kig på argumenterne for de to forskellige modeller:

Open Source Webshop

FORDELE

  • Gratis system
  • Svingende udgifter til vedligehold
  • Ofte mange tilføjelser, temaer og plugins
  • Ejerskab over kildekoden, hvilket muliggør leverandørskift

ULEMPER

  • Tidsrøver – og tid er penge
  • Ingen garanti for at dine forskellige plugins virker sammen, eller at de stadig virker når kernen opdateres
  • Kræver egen hosting af systemet (samt egen backup ikke at forglemme)

 Hosted Webshop

FORDELE

  • Stabile udgifter – ingen pludselige overraskelser
  • Ingen pludselige opdateringer af plugins og tilføjelser, med de negative konsekvenser som dette har
  • Hosting og backup er ude af dine hænder

ULEMPER

  • Løbende udgift
  • Begrænset antal af plugins og temaer
  • Du har intet ejerskab over koden
  • Du er bundet til én bestemt leverandør

Som du kan se, er der både fordele og ulemper ved henholdsvis hostede webshops og open source løsninger. Der er dog stor forskel på, hvor gode eller dårlige de enkelte løsninger og shopsystemer er. Systemer såsom Magento kan hurtigt resultere i problemer, hvis installationen bliver stor, samtidig med at man bevæger sig væk fra standardfunktionerne. Et hosted system såsom Dandomain, er nødvendigvis heller ikke sagen, da selv centrale funktioner kan lade vente på sig i flere år. Det betyder ikke at man skal gå i gang med at bygge sin egen shop med det samme, fordi alt på markedet er noget juks. Nej, det betyder blot at det er farligt at generalisere, og dermed at man ikke kan sige at enten et Open Source system eller en hosted webshop altid er vejen frem – det hele afhænger af den enkelte løsning.

Mine anbefalinger: disse platforme ville mit valg falde på

Nok sniksnak for nu. Baseret på mine erfaringer med forskellige shopsystemer, har du her mine anbefalinger til forskellige shopløsninger alt efter webshoptype og behov.

Case 1: Den simple webshop

Hører du til gruppen her, har du ønsker du normal webshop uden det store fis. Du har helt normale varer, som enten kun er tilgængelig i én enkelt variant, eller produkter der alternativt er tilgængelige i simple variationer. Du kunne eksempelvis sælge kabler som fås i forskellige længder, eller t-shirts som fås i forskellige farver. Dit fokus er at lave en bundsolid basisshop, som hverken har sin helt egen iPhone app eller 15 forskellige sprogversioner.

Shoporama logo

Mit valg: En hosted webshop fra Shoporma – et budsolidt dansk webshopsystem lavet af e-købmænd til e-købmand. Her er der kræset om de funktioner, som gør at du kan tjene penge. Dine ordrer bliver selvfølgelig bogført i eksempelvis Billys Billing eller E-conomic, ligesom at du nemt udskriver pakkelabels via Pacsoft. Kunder kan løbende blive underrettet via SMS, og som shopejer kan du selv modtage push-meddelelser ved nye ordrer. Ønsker du at give affiliates mulighed for at henvise til dig mod provision, er der ligeledes integration til landets nok mest velsete affiatenetværk, Partnerads. Sidst men ikke mindst er Shoporama klart det system, som er mest SEO-venligt out of the box – men den del kommer vi ind på længere nede.

Pris: 650,- DKK pr. måned. Ingen begrænsninger på antal ordrer, og ingen mærkelige tilkøb af betalings API, partnermodul, normale undersider eller nogle af de andre mærkelige tilkøb, som man eksempelvis finder hos storebroren DanDomain. Synes du 650,- DKK på månedsbasis er dyrt, er det min stærke overbevisning, at du bør genoverveje om du virkelig bør starte en webshop. Skal du selv bekoste ordentlig hosting og løbende vedligeholdelse af en Open Source webshop, vil stadig have omkostninger. Ja, du kan sagtens risikere, at omkostningerne er et par hundrede kroner billigere om måneden, end en Shoporama-løsning ville have været. Men hvad er 2400,- på årsbasis, hvis du har en langsom webshop, og samtidig går glip af de optimerings- og mersalgsmuligheder, som du har i Shoporama? Det er peanuts i det samlede billede, hvis du spørger mig…

Case 2: Den avancerede webshop

Prestashop logoGod så. Standardfunktioner er ikke nok til dig. Du vil tweake selv, og har brug for mere avancerede features og specielle produktkonfigurationer. Hører du til gruppen her, kunne du eksempelvis tænkes at sælge konfigurérbare computere eller tøj med logotryk.

Produkter med flere forskellige tilvalg eller logoupload med dertilhørende eksempelvisning, er ikke noget som du som udgangspunkt eksempelvis finder i en Shoporama shop – og det er næppe noget, som du kommer til at finde i systemet fremover. Ganske vist er Shoporama-drengene flittige til at implementere nye skarpe features, men fælles for de nye funktioner, er at tingene holdes simple, og kommer mere end blot nogle få webshopejere til gode.

Havde du i stedet haft en webshop beskrevet under ”case 1”, havde dette faktisk været en klar fordel for dig. En af de ting som set med mine øjne har været med til at ødelægge eksempelvis Magento, er at systemet i takt med tiden er gået over imod at skulle kunne løse alle tænkelige opgaver – og sådan noget, kan meget hurtigt gå ud over eksempelvis loadtiden på webshoppen.

Mit valg: Prestashop eller WooCommerce. Begge stiller krav til at du finder en rigtig skarp programmør, som virkelig kan sit kram. Dokumentationen skal der også styr på, således at du ikke er på herrens mark, hvis din programmør bliver syg, skifter branche, bliver kørt ned af en bus eller noget helt fjerde. I denne forbindelse, er det nyttigt at have et staging-miljø, som du kan bruge til at teste dine egenudviklede funktioner igennem på, før du opdaterer din kerne.

Magento er bevidst fravalgt som system her. Jeg har simpelthen set for mange skrækeksempler, til at systemet kan få en anbefaling fra min side af. En god ven har således sat spildt i omegnen af 250.000, på en specieludvikling af en magentoshop som den dag i dag ikke længere virker som den skal. En anden iværksætter i mit netværk, driver desuden en af Danmark allerstørste webshops som kører på Magento, hvor de efter lang tids arbejde stadig kører med et overdimensioneret serversetup. Desuden har udviklingen været så omstændig, at de på samme tid kunne have udviklet deres egen shopløsning helt fra bunden af.

Pris: Hosting typisk mellem 150,- og 1500,- DKK om måneden. Desuden løbende udviklingsomkostninger, som langt overstiger dem som du vil støde på med en webshop som falder ind under case 1.

Case 3: Den unikke webshop

Nu begynder det at blive virkelig tricky. Hvor vi med den simple webshop, lod udbyderen om hele platformen, og med den avancerede webshop, byggede manglende funktioner ovenpå et eksisterende fundament, er det nu tid til at tage sig af hele molevitten selv.

At bygge en webshop helt fra bunden af, er ikke noget, som man som nybegynder bør kaste sig ud i, og nok vigtigst af alt, ikke noget som man som nybegynder generelt har behov for. Som Shoporama-kunde, har andre kloge mennesker nemlig truffet en række vigtige beslutninger i forhold til opbygning for dig. Og med en WooCommerce eller Prestashop-butik, er der ligeledes styr på hele grundstrukturen fra start. Sådan forholder det sig naturligvis ikke, hvis du designer en shop helt fra bunden af. Her skal du have en klar plan fra start, for at undgå at du må kode dele af dit system om igen, som følge af at opbygningen ikke var spot on fra start.

Men hvilken type af webshop, ville egne sig til en hjemmestrikket løsning? Som sagt er det et fåtal af webshops, hvor det vil være strengt nødvendigt at bygge sin egen platform fra bunden af. Jovist, laver du din helt egen webshop, kan du få alt lige nøjagtigt som du vil have det, uden så meget som et overflødigt anslag i din kildekode. Men det i sig selv, vil sjældent kunne forsvare, at du kaster så mange penge og så meget tid efter at lave alt selv.

Arbejdsprocesserne ved hjemmebryggede løsninger er tit langsommelige, hvilket for nogle udvikleres vedkommende resulterer i, at selv vigtige features udskydes længere tid end hvad godt er. Netop dette faktum, må være et af de mest tungvejende argumenter, for at der skal virkelig gode grunde på bordet før at det er klogt at kaste sig ud i sådan et projekt. Stod jeg eksempelvis i en situation, hvor jeg skulle starte mit eget online supermarked, ville jeg ikke tøve med at programmere hele skidtet fra bunden af. En sådan løsning ville nemlig hurtigt komme til at indeholde blandt andet:

  • Abonnementsbetalinger
  • Hurtigbestilling / mest købte varer (i et kundecenter)
  • Håndtering af returpant (kredit indsættes på kundekonto)
  • Lagerstyring ift. udløbsdatoer (fødevarer sættes billigt til salg i en ”sidste salgsdato”-kategori, og fjernes automatisk fra lagerbeholdningen når datoen overskrides)
  • Lagerstyring på depotniveau (at en vare godt kan være udsolgt i depotet i Køge, men være på lager i depotet i Hillerød)
  • Løbende indkøbskurv som man kan tilføje produkter til i løbet af ugen (samt håndteringsmønstre hvis produkter på listen bliver udsolgt)
  • Mobilapp (til iOS, Android og Windows Phone)
  • Opskriftsdatabase og generering af madplaner (med mulighed for at lægge ingredienserne direkte i kurven)
  • Pointsystem (avanceret rabatsystem)
  • Påkrævede kontrolmekanismer for at undgå plukfejl (dobbeltcheck af to medarbejdere)
  • Telefon-integration via eksternt API så kundens seneste ordre automatisk vises til supportmedarbejdere, lige så snart at kunden ringer fra samme nummer som vedkommende står registreret med
  • Valg af leveringstid samt bagvedliggende algoritmer baseret på geografi og transporttid (herunder myldretid)

Features som dem herover ville du ALDRIG kunne få på en hosted løsning, og set med mine øjne ville det ligeledes være komplet tosset, at basere en sådan webshop på Prestashop, WooCommerce eller Magento eller andre lignende Open Source systemer.

Pris: Utroligt svingende alt efter omfang, samt om man evner at benytte udenlandske programmører til dele af kodearbejdet. Et projekt som ovenstående, vil nok tage i omegnen af et årsværk for en super-skarp programmør.

Konklusion: Hvilken platform som er den rigtige, kommer i høj grad an på dine behov og dine evner. Den rigtige hostede platform kan være perfekt til nogle, mens en open source løsning vil være klart den mest fornuftige løsning for andre. At sige at en bestemt platform er den idéelle til alle typer af shops, er derfor meget forkert set med mine øjne.

Et godt bud vil være at 80% vil kunne passe ind under case 1, at case 2 udgør ca. 18% mens der ikke er mere end et par procent som vil have behov for at udvikle deres helt eget system. Uanset hvad du måtte vælge, skal du huske på at en webshop ikke vil være gratis, uanset om du vælger en hosted eller open source løsning. Udgifter til vedligehold og hosting vil der altid være. Husk dog på at dine driftsomkostninger ved en webshop, generelt er peanuts i forhold til at have fysiske salgslokaler.

Shoporama set med SEO-øjne

Havde man spurgt mig for 5 år siden, om det var klogt at sætte sine penge på en hosted webshop, havde mit svar været nej. Kvaliteten hos Dandomain, Scannet, Goldenplanet og flere andre danske udbydere, var (og er) nemlig ikke god nok. Bevares, tingene bliver bedre med tiden, men ofte går der lang tid før selv essentielle features implementeres – netop derfor, har jeg stadig mine forbehold når det kommer til hostede shops.

Det danske system Shoporama, er dog en undtagelse, hvis man spørger mig. Systemet er skruet mere end almindeligt godt sammen, og designet fra start med henblik på at give dig et godt fundament i forhold til søgemaskineoptimering. Men lad os kort tage et kig på hvad det omfatter og betyder i praksis.

Bliver jeg fri for at lave SEO?

Søgemaskineoptimering tager tid eller koster alternativt klejner hos en konsulent. Selvom at du kaster dig efter optimeringen selv, skal du huske på at din tid udgør en værdi, som du ellers ville kunne have brugt, på at forbedre eller udvikle din shop på anden måde. Ville det ikke være skønt hvis du kunne undgå at lave SEO, blot ved at vælge en SEO-venlig platform? Bestemt! Sagen er bare den at det ikke er en mulighed i praksis. Betyder det så omvendt at det er ligegyldigt at du har en state-of-the-art shop, når det kommer til at være SEO-venlig? Nej, bestemt ikke! Forvirret? Det behøver du ikke at være. Følg du bare med her:

Det første man kigger på når man laver SEO, er hvorvidt at den enkelte hjemmeside eller webshop har fejl og mangler som kan være skidt set med SEO-briller. Typisk ser man efter ting såsom intern Duplicate Content, dårlig intern linkstruktur, ringe kildekode og indhold der er formateret eller struktureret forkert. Dernæst kigger man på indhold, søgeord, linkbuilding, sociale delinger og andet i den dur. Shoporama kan sørge for at dit fundament er i orden, men de kan ikke finde søgeord for dig, skrive gode produkttekster og bygge links for dig. At designe en flot Shoporama shop, for dernæst at oprette produkter med din leverandørs produkttekster, giver dermed ikke i sig selv trafik fra søgemaskinerne – her skal der mere til.

Vælger du Shoporama, kan du være sikker på at der er styr på basis – og det er ikke en selvfølge når det kommer til hostede shops. Med andre ord slipper du for at skifte webshop system undervejs, fordi at det går op for dig, at dit system har SEO-fejl, som det kan vise sig tæt på umulige at rette for menigmand.

Blandt grundende til at Shoporama er Danmarks bedste hostede webshop ift. SEO, kan blandt andet fremhæves at:

  • Shoporama loader pisse-fucking hurtigt (og det elsker både brugere og søgemakiner)
  • At systemet er fri for Duplicate Content fra start
  • At du let kan lave landingpages ala ”billige franske vine”, hvor du skriver en skarp overskrift, en relevant brødtekst, udfylder title tag og meta beskrivelse, for dernæst at få vist relevante produkter ud fra kriterier som du selv sætter op. (Eksempelvis vine som både kommer fra Frankrig, og som har en pris mellem 0-100,- DKK)
  • At du nemt og enkelt kan lave title tags og meta beskrivelser med relevante shortcodes. Eksempelvis kan du få vist en pris dynamisk ved at bruge [PRICE], således at den pris du fremhæver løbende bliver opdateret.
  • At du nemt og ubesværet kan tilknytte ALT-tags til dine billeder
Oprettelse af nyt produkt i Shoporama

Kønt ser det ikke ud, men “motoren” spiller 100 %

Sådan opbygger du en Shoporama shop korrekt

Fair nok. Du har allerede fået banket ind i skallen, at du som Shoporama-kunde har et skarpt fundament, men selv skal ligge et stykke arbejde derudover. Men hvad betyder det, og hvad skal du have med i tankerne når du får designet din Shoporama shop? Jo, nu skal du høre:

  • Vælg en designpartner som leverer ren HTML-kode som kan minifiseres i Shoporama, og bed vedkommende om at lægge .css og .js filer sammen med henblik på hurtig loadtid
  • Sørg for både at benytte A og B beskrivelser, således at du har så meget tekstindhold above the fold, som din side nu kan trække. Suppler med yderligere info (B beskrivelse) under eksempelvis produkterne i produktoversigterne
  • Benyt gerne breadcrumbs (brødkrummer)
  • Lav din søgeordsanalyse fra start, så du ved om et søgeord skal ranke gennem en produktside, en kategoriside eller en landingpage
  • Skriv unikke produkttekster, kategoritekster og titles. Sørg for at brødteksten er af en hvis længde
  • Sørg for interne links bliver rettet mod dine vigtige sider (dem med de vigtige søgeord)
  • Benyt ”relaterede produkter”-funktionen, og brug den tid det tager at finde og parre de rette produkter (med henblik på at optimere den interne linkstruktur)
  • Lav et manuelt HTML sitemap med de søgeord som du ønsker at ranke på (intern linkstruktur igen-igen)
  • Benyt Canonical-tagget de få gange, hvor det viser sig umuligt at undgå ens tekster på tværs af din webshop
  • Eksperimenter med Shoporama’s komprimeringsindstillinger til billeder, således at dine billeder komprimeres uden at det går for meget ud over kvaliteten
  • Sørg for at du ikke har ekstra domæner, som uden videre viser indholdet på din shop – her skal alle tillægsdomæner 301-redirectes til din primære shop-URL

Som du kan se herover, er der nok at tage fat på, selv med en ordentlig webshop. Bygger du din webshop på en Open Source platform som i case 2, eller går du hele vejen som i case 3, er der selvfølgelig endnu længere vej endnu. Men bottom line er at Shoporama giver et solidt fundament ift. SEO, som du ikke finder på andre hostede shopløsninger. Systemet er ikke perfekt endnu – slet ikke, men det er det bedste valg, og med den udviklingshastighed der ligges for døren, bliver tingene kun endnu bedre fremover.

Med andre ord er der håb forude, når det kommer til backend-designet som vist både kunne trænge til en designmæssig- og brugervenlighedsmæssig opstramning. At videoer som tilknyttes et produkt formateres således at søgemaskinerne kan vise videoresultater direkte i søgeresultaterne, er også noget som står højt på min ønskeliste.

Py-ha, det var noget af et indlæg. Smid gerne dine kommentarer nedenfor, hvis du er en af dem der kom helskindet igennem teksten, og har noget at byde ind med. For en god orden skyld skal det siges, at jeg ingen kommercielle interesser har i Shoporama, på trods af mine varme anbefalinger.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.6/5 (15 votes cast)
Valg af webshopsystem (og lidt om Shoporama og SEO), 4.6 out of 5 based on 15 ratings

17 thoughts on “Valg af webshopsystem (og lidt om Shoporama og SEO)

  1. Martin

    Det er et godt indlæg – selvom jeg ikke er enig i at Presta er en bedre løsning end Magento, men det er nok i sidste ende et spørgsmål om ens personlige præferencer.
    Og så kan man altså sagtens komme under 1 sek i loadtid på magento med den rigtige cache 😉

    Svar
    1. blucher Forfatter

      Hej Martin

      Tak for din kommentar. Ja, med de rette værktøjer kan man sagtens komme ned på en acceptabel loadtid. Mit bevidste fravalg af Magento er dog sker dog ikke på basis af loadtiden, men på grund af de andre ulemper som jeg har beskrevet ovenfor.

      Mange hilsner
      Emil

      Svar
  2. Martin

    Gode råd til dem der skal ud og starte op for første gang 🙂

    Personligt synes jeg også Shoporama er et ganske fornuftigt valg for en helt ny webshop uden de største budgetter til udvikling.

    Svar
  3. Morten fra Refurb

    Tak for et fint indlæg Emil! har også hørt godt om Shoporama, kunne være man skulle tjekke det mere ud. Jeg synes dog ikke man behøver de store coder-skills for at opsætte en WooCommerce. Jeg kan kun lidt let html selv, men synes de fleste temaer virker lige ud af boksen…

    Svar
    1. blucher Forfatter

      Du kan have ret i, at man hurtigt kan komme i gang med WooCommerce. Der er dog en række ting som man selv skal have styr på, hvis shoppen skal gå op i en højere enhed (blandt andet ift. SEO). Man må også forvente at må opdatere sit shoptema (hvis man er typen der designer shoppen fra bunden af) i takt med at nye WooCommerce-versioner udgives. Regnskabsintegrationer og integrationer til danske fragtsystemer, er også op ad bakke pt.

      Bottom line: forvent ikke at man som webshop-noob uden kodeerfaring selv vil kunne løse alle de udfordringer man står over – her bliver man næsten nød til at finde en freelancer.

      Svar
      1. Morten fra Refurb

        Ja det er rigtigt, der kan bestemt være løse ender til integrationer til fx. økonomisystemer.. men jeg synes nu at opsætning osv. har været en leg indtil videre, men jeg har også valgt at køre med et af Woothemes mest solgte temaer, så der er nok rettet en del fejl allerede 🙂 det var i hvert fald min tese 🙂

        Svar
  4. Mads Brønholt Nielsen

    Hej emil.

    Du nævner slet ikke opensource e-commerce løsningen Drupal Commerce. Commerce er den platform der tilbyder flest funktioner, giver dig flest muligheder for at tilpasse din SEO strategi til mindste detalje. Derudover er Drupal commerce som den ENESTE shopløsning du kan finde der samtidig er CMS, hvilket giver dig dig nogle store fordele, blandt andet at det i høj grad understøtter Content marketing og SMM(social media marketing), begge dele vægter tungt i google søgealgoritmer, og derved booster din ranking hos googles organiske søgning som sidegevinst. Drupal Commerce er helt gratis, ingen premium moduler eller temaer, ingen licenser, gratis. Drupal Commerce er efter min mening den stærkeste shopløsning man kan finde( tæt fulgt af magento), men det har Danmark ikke fundet ud af endnu undtagen nogle af de store spillere som drager yderligere fordel af at være blandt de første bla.

    http://www.sportmaster.dk ( se deres case hos Adapt.dk)
    Hvis du ser på Commerces showcases her http://www.drupalcommerce.org/showcase ser du at nogle ikke helt ubetydelige brands der har valgt Drupal Commerce som deres platform.

    med venlig hilsen

    Mads Brøndholt Nielsen

    Svar
    1. blucher Forfatter

      Hej Anders

      Shoporama er bygget 100% fra bunden af, og har intet at gøre med WordPress. Jeg ved dog at DFK før har brugt WordPress ecommerce som platform, hvilket vel nok er forklaringen på at BuiltWith.com stadig skriver at det er et WP-site. (kilde http://rasmusjungersen.dk/status-efter-shop-skifte/)

      Jeg har ikke selv haft nogen aktiv webshop, men som jeg skriver, har jeg haft fingrene langt nede i maskinrummet på talrige webshops (både ift. SEO, generel forretningsoptimering og meget andet).

      – Emil

      Svar
  5. Morten

    Hej Emil,

    Som du også selv er inde på kommer det meget an på behov. Min erfaring er faktisk at en open source løsning faktisk ikke er billigere, men tilgængæld er du ikke bundet af en enkelt leverandør, og har alle muligheder for at udvide med funktioner.

    Svar
  6. Rasmus Jungersen

    Hej Anders

    Min shop http://dreamsforkids.dk kører ShopOrama, men startede på WordPress, måske derfor den fremgår af det link. Men ShopOrama er LANGT fra en “dyr wordpress” løsning, de kan ikke sammenlignes efter min mening.

    ShopOrama er langt mere gennemført end de wordpress shops jeg har prøvet og har dækket mine behov. Morten Vadskær som er manden bag siger også at de “kun” dækker 90% alle webshopsejeres behov dvs skal du ud i shopOrama så kontakt Morten først for at hører om de kan dække dine behov.

    /Rasmus

    Svar
  7. Jan Jepsen

    Hej! Super godt indlæg. Jeg skal I nærmeste fremtid have en webshop. Mine produkter er endnu ikke klar til salg. Jeg vil I starten kun tilbyde 4-8 artikler, så på det punkt matcher shoporama mine ønsker.
    Jeg har selv I tidernes morgen (1999)programeret HTML, men tiden er løbet fra mig, da jeg ikke har programmeret siden 2003. Så jeg er i dag mere som blank, på det område. Derfor lyder Shoporama som noget jeg kunne bruge. Nu kommer alle men’erne!
    Ønsker til min fremtidige webshop :
    Jeg bruger Dinero regnskabsprogram. Hvordan forholder det sig sammen med Shoporama?
    Jeg har købt web-domæner til min webshop. Også udenlandske. Skal jeg have 2 webshop hvis jeg ønsker at sælge til både DK og DE?
    Jeg ønsker at bruge Facebook, Twitter etc rigtigt meget i min markedsføring. Spiller det på en eller anden måde sammen med Shoporama?Til hvert af mine produkter hører en længere beskrivelse (samt argumentation) til. Derudover kunne jeg godt tænke mig video eksempler af produkt-montering/brug. Er det mon muligt?
    Jeg elsker simpelthen funktionen: “andre kunder har købt”. Findes det også i Shoporama?

    Måske skal jeg bare stille spørgsmål til Shoporama, hvilket jeg også gør, men vil da gerne høre din mening.
    Endnu gang, super godt indlæg!
    Mvh. Jan

    Svar
  8. Alexander Langhede

    Rigtig godt og fyldestgørende indlæg!

    Jeg vil dog lige tillade mig at knytte den kommentar, at foruden SEO-delen kan det også være meget afgørende, hvilke integrationer der er lavet til et givent shopsystem. Og på det punkt er de helt store platforme altså bare ofte så meget foran, at jeg personligt nok ikke ville vælge Shoporama (om end det da bestemt virker som et rigtig godt system).

    Eksempelvis flyttede jeg selv min webshop fra Shopify til Magento for et års tid, fordi Shopify manglede integration til en vital betalingsløsning, der var meget vigtig for min webshop. Og det er altså en udfordring, man kan møde ved at vælge et mindre shopsystem.

    Svar
  9. Louise Petersen

    Jeg synes du er lidt vel hård ved Magento webshop. Jeg mener det absolut (ihvertfald idag) er i toppen af webshop løsninger, både med hensyn til funktionalitet, pris og fleksibilitet.
    Men det er selvfølgelig afhængig af at den leverandør eller programmør man anvender har erfaring og forstand på Magento, ellers kan det hurtigt blive dyrt og ubrugeligt system, da der er så mange måder at få det opsat på. Vi har ihvertfald været rigtig glade for vores valg af Magento, særligt pga. de mange muligheder for automatisering af processer mht. produktimport, automatiske integration til 3. parter osv.

    Svar
    1. Kenneth Davidsen

      Spændende læsning om et emne og et dilemma som mange kommende og nuværende webshopejere kommer til at skulle tage stilling til..

      Dog vil jeg tilslutte mig, at jeg synes Magento bliver bedømt lidt hårdere end de fortjener.

      Jeg skiftede platform for omkring et års tid siden til Magento og har ikke fortrudt. Dengang var baggrunden at et bestemt betalingsmodul ikke kunne leveres til min gamle shopløsning, derfor var jeg tvunget ud i et skifte. Det er i sådan en situation denne slags guide virkelig er brugbar og hjælpende læsning.

      Men min personlige mening om Magento er, at det fungerer ganske upåklageligt. Dog vil jeg sige at der kan være specielle ting man skal have ændret på eller ved shoppen der kræver større ekspertise end de fleste besidder. Men har man en god og pålidelig udvikler tilknyttet ser jeg ingen problemer i at man anvender Magento som shopsystem.

      Svar
  10. Kenneth Davidsen

    Super godt indlæg. Det giver stof til eftertanke hvad enten man er enig med dine udlægninger eller ej.

    Giver helt sikkert grund til overvejelser for mit vedkommende og sikkert for mange andre også…..

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *