Vælg den rette SEO leverandør

Det kan være en jungle at finde den rette SEO leverandør, men her vil jeg prøve at give dig en række punkter, der kan hjælpe dig med at skille fårene fra bukkene når du er på jagt efter søgemaskineoptimering.

Rigtig mange iværksættere bliver kontaktet, med et tilbud fra et SEO-firma, der meget gerne vil sælge søgemaskineoptimering til den enkelte virksomhed. I næsten alle tilfælde er det bedst hvis du afbryder samtalen her, da de seriøse firmaer IKKE ringer til dig – de har rigeligt at lave i forvejen!

Det er en rigtig god idé at købe en god SEO bog, også selvom at du ikke selv skal optimere din hjemmeside. Jo mere du ved om SEO inden at du går i gang, jo større chance er der for at vælge den rette samarbejdspartner. Husk på at en god pris ikke er alt – en dyrere timepris hos den rigtige person, er tit billigst i sidste ende!

Iværksætter siger tit “Jeg har ikke råd til SEO”. Den vil jeg vende om: driver du en webbutik, har du IKKE råd til at droppe SEO – om du betaler dig fra det eller laver det selv er sådan set underordnet.

Here we go:

1: Kan sælgeren love dig en top 1, 2,3 placering? Hvis ja, så snakker du med den forkerte. Jo mindre at firmaet lige har opkøbt Google, eller har skumle kontakter til folk i Google kan de ikke love noget som helst. Det er Google der bestemmer rankingen af hjemmesiderne – ikke SEO-firmaet!

2: Spørg om prisen – vælger sælgeren at tilbyde dig en SEO-pakke, eller en fast pris pr. nøgleord uden først at have lavet en analyse, skal dine alarmklokker begynde at ringe. Din løsning skal prissættes og tilpasses dig, før du kan høste det maksimale udbytte.

3: Tjek sælgers CVR nummer på CVR.dk. CVR-nummeret behøver ikke altid at hænge helt sammen, og gør det ikke det, bør der stå noget om det på sælgers website. Lav evt. en “site:sælgersdomænenavn cvr søgning på google (uden ” “)

4: Hvem står bag? Du skal enten finde navne – men gerne billeder af dem der står bag firmaet, på deres hjemmeside. Har man rent mel i posen, så har man mindre i mod at lægge sit navn på internettet, end hvis man yder en dårlig service.

4: Eksistere der dårlig omtale? Hvis der eksistere dårlig omtale af firmaet, kan firmaet nok ikke lave reputation management for dig, hvis de ikke kan for sig selv. (der var ingen der sagde orango.nu vel? :D)

5: Referencer: Enhver god SEO-udbyder viser dig en række referencer. Du kan desuden få udleveret adresserne på kontaktpersonerne fra de firmaer som har købt SEO-ydelser hos SEO-udbyderen. Påstår udbyderen at alle referencer er hemmelige – drop firmaet!

6: Konverterer udbyderens tekster? En førsteplads er ikke meget værd, hvis brugerne klikker på 2. pladsen i stedet. Lad udbyderen vise dig eksempler, der viser hvor god en tekstforfatter vedkommende er.

7:  Hvad vil sælgeren ændre? Sælgeren kan godt afsløre en enkelt eller to ting, som han vil ændre. Regn ikke med en komplet SEO-rapport, som du kan sende rundt bagefter til andre for at få en lavere pris.

8: Tjek din udbyders hjemmeside ved hjælp af “site:udbydersdomænenavn” (uden ” “). Er der forskellige metatitler og beskrivelser på alle sider? Er teksterne kreative, og får du lyst til at klikke på dem?

9: Mavefornemmelsen: Kan udbyderen forklare mig SEO, så jeg også kan følge med i hvad der foregår? Efterlader udbyderen et professionelt indtryk? Giver udbyderen mig modspil – og er han / hun ikke bange for at sige mig i mod, for at forslå bedre løsninger? Er der nogle alarmklokker som der har ringet undervejs?

Håber at det kunne bruges til noget!

/ Emil Blücher

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

7 tanker om "Vælg den rette SEO leverandør"

  1. Emil Blücher Forfatter

    @Kasper: Ja – der er en række ligheder mellem Thomas blogindlæg og mit. Alt andet ville også være underligt, da der er temlig stor enighed om de ting der skrive om blandt SEO´er.

    Alligevel er der også en række forskelle: Rosenstands guide henvender sig især til dem der vil teste en telefonsælger – hvorimod jeg mener at man helt skal holde sig fra telefonsælgere. Jeg har aldrig snakket med nogle der har fundet en fantastisk SEO-geek over telefonen – kun det modsatte. Derfor er det ifølge mig spild af tid at lege med telefonsælgere.

    Jeg peger også på en række andre ting som Rosenstand ikke gør, og Rosenstand skriver også i sit indlæg om en masse som jeg ikke gør. Jeg er temlig sikker på, at du ikke finder en eneste sætning der er magen til den anden artikel – og gør du det, så er det et rent tilfælde.

    Håber du fik svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at sende dine spørgsmål her, pr mail eller over twitter.

    / Emil

    Svar
  2. Casper Blom

    Hej Emil.
    Rigtig godt indlæg. Jeg læste også Rosenstands indlæg, og de minder om hinanden, men efter min mening påpeger i forskellige pointer, så jeg mener bestemt også at dit er relevant.
    Man lærer altid en masse nyt af dine blogindlæg, så lad dem endelig blive ved med at komme, det er rigtig inspirerende.
    Ovenstående indlæg har i hvert fald hjulpet mig til valg af SEO-leverandør :)

    Mvh.
    Casper.

    Svar
  3. Kasper Bergholt

    Kære Emil!

    Stor ros til dig for at ta’ spørgsmålet som det er ment — oprigtig interesse.

    Jeg kan sagtens følge dit vinklingsargument, og det gi’r mening. Hvis jeg skulle rejse en kritik, så ville det være, at jeg ikke havde fanget, at bloggen primært var rettet mod iværksættere. På den anden side ligger det måske implicit i din initieringsforklaring — altså at du kommer fra Aminoland, men også gerne vil i gang med en seriøs blog.

    Når det er sagt, så synes jeg, at det ville være spændende med et par posts om, hvorfor du laver, hvad du laver. Hvem du har abejdet for. Hvor interessen for seo kommer. Og så videre.

    Og slutteligt — hvorfor har du valgt at udvande din pr med alexa-plugin’et i bunden?

    Alt godt & go’ weekend!

    Kasper Bergholt

    Svar
  4. Emil Blücher Forfatter

    Jeg er glad for at det giver lidt mere mening nu :)
    Ja, bloggen henvender sig primært til iværksættere (især dem med webshops) men alle kan som sagt følge med – jeg prøver at skrive mine indlæg, så de også kan benyttes til “normal” søgemaskineoptimering.
    Du er ikke den første der spørger mig om Alexa – så det vil jeg prøve at give svar på, her klokken 21:00.
    Jeg har haft en del at se til med bloggen, så derfor kunne det måske også fremgå bedre hvem målgruppen er, samt lidt mere om mig. Der står en smule under “Emil Blücher – Om mig” – men der skulle gerne blive plads til lidt mere info, når jeg får tid.

    / Emil

    Svar
  5. Jacob Leander Christensen

    Fin gennemgang af ting man skal tjekke og ja er helt enig mht. størstedelen af telefonsælgere, men det er dog ikke kun SEO, men især også AdWords, hvor man skal passe på!

    Har i øvrigt skrevet en anmeldelse af danske SEO bøger på min blog, som måske vil være interessant for folk der står og skal vælge hvilken SEO bog man vil købe.

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *