Udnyt gamle sider bedst muligt

Selvom at et produkt eller en service er udgået, er der ingen grund til at slette siden fra jordens overflade. Få et par tips, til hvordan du bedst kan udnytte den trafik som du stadig modtager.

Desværre ser jeg næsten hver dag gamle produkter som ikke længere udbydes – eller endnu værre: ikke udbydes midlertidigt. Men hvorfor dog gå glip af besøgende, på de søgninger hvor du ranker godt, når du kan udnytte trafikken? Her er lidt idéer, til hvad du kan stille op med dine forældede sider:

1: Lave en kort landingpage, hvor du forklarer hvorfor produktet ikke føres mere: Er der kommet en ny model fra samme producent? Er varen kun midlertidigt fjernet? Sælger du et bedre alternativ fra en anden producent?

Eksempel: Du solgte før glødepærer, men sælger nu kun sparepærer. Forklar om alle fordelene ved de nye sparepærer, og henvis kunden til en sparepæremodel som han/hun i stedet kan benytte.

2: Er produktet stadigt tilgængeligt, bare på en anden URL? Husk at oprette en 301 redirect til den nye placering af produktet – både for søgemaskinerne, samt for kundens skyld!

Generelt vil jeg sige, at der ikke er nogle grund til at slette tekst fra en hjemmeside, jo mindre at det er direkte misvisende. Jeg har set flere store sites, som op til forskellige arrangementer har ansat flere journalister til at skrive rigtig gode artikler – men som efter et års tid har pillet dem af igen. Det er synd og skam da der er stadig en masse der kan få gavn af det – og hvem ved, måske skal du lave noget der relaterer til det samme emne, om et stykke tid, så har du en god tekst at bygge links ud fra.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *