Onlineiværksætter: Spild ikke dine penge offline!

Jeg ser det næsten hver dag. Iværksættere der åbner en webshop, eller anden webbaseret forretning, som spilder alt for mange penge på annoncer i offline medier – meget ofte lokalaviser.

Hvorfor? Spørger jeg mig selv hver gang. Hverken jeres annoncer, eller hjemmeside er målrettet lige netop det lokalområde som i kommer fra, så hvorfor tror i at jeres kundegruppe lige akkurat skulle komme fra samme sted som i bor?

Folk der handler online finder de butikker som de ønsker at handle i online – og ikke offline. Du skal med andre ord have et meget unikt produkt, eller være ekstrem heldig, hvis modtageren af din annonce husker den og ikke bare smider den ud igen. Med andre ord: Offline annoncer er tit spild af penge for online butikker. Brug i stedet pengene på produkt- eller virksomhedsudvikling, eller online markedsføring – det får du meget mere ud af.

SEO er ikke en udgift – det er en investering

En anden fejl som jeg tit ser, er online virksomheder der ikke mener at de har råd eller tid til SEO. Jeg vil vende den om: Langt de fleste har ikke råd til at undvære SEO. God søgemaskineoptimering er nemlig ikke en udgift, det er en investering. Læg mærke til ordet ”god”. Vælger du nemlig den forkerte leverandør af SEO, kan du risikere at spilde dine penge – præcis som annoncer i lokalaviserne

Offline-iværksættere: Vær ikke kun synlig offline

Hvis du til dagligt driver en fysisk / offline virksomhed, som normalt ikke involverer internettet, er det tit ikke nok at bruge alle annoncepengene offline. Modsat onlinebutikker som ikke har deres kundegrundlag offline, er det nemlig tit smart for offlinebutikker at være synlige online. Grunden er enkel: Flere og flere googler nemlig det de skal til at købe offline – samt den butik de vil handle hos.

Du kender det måske selv: Folk der søger et nyt hus, køber ikke deres hus på internettet, men undersøger en masse om det inden på internettet. En anden god grund til at være synlig online, er forebyggende: På et eller andet tidspunkt får du nok en utilfreds kunde – fair nok. Er du uheldig skriver denne kunde også om dig på internettet, og vil dermed kunne skræmme kommende kunder væk. Flere virksomheder (hvem sagde Fona og Vordingborg køkken?) har allerede begået denne fejl, og dermed skræmmer de nye kunder væk, som undersøger sagen på forhånd.

”Det er bedre at forebygge end at helbrede” har du sikkert hørt før, men i dette tilfælde er det også billigere. Reputation management (omdømmekontrol) ligger ikke i den billige prisklasse, og omvendt kan du miste en masse kunder ved helt at ignorere problemet. Jo før du bliver synlig online, jo nemmere vil du have ved at bibeholde gode placeringer i toppen, så eventuelle dårlige kommentarer om dig først fremgår på side chok på google.

/ Emil Blücher

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

2 tanker om "Onlineiværksætter: Spild ikke dine penge offline!"

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *