SEA – en underkategori til SEM

Det har længe stået klart, at SEO kun vedrører organisk søgemaskineoptimering, og dermed ikke Google Adwords samt andre annoncesystemer. Hvad der dog har været lidt mere forvirring om, er betegnelsen SEM. Jeg må indrømme at der også gik et stykke tid, før jeg helt fik styr på hvad SEM faktisk mente. I starten troede jeg nemlig at SEM var alt andet markedsføring i søgemaskinerne, pånær organisk seo. Dette er dog ikke tilfældet da SEM er alt markedsføring på nettet. Forvirret? Du er sikkert ikke den eneste. Lad mig lige samle hurtigt op

SEO: Forkortelse for Search Engine Optimization. Alt som du kan gøre for at komme til tops i de organiske søgeresultater, whitehat som blackhat.

SEM: Forkortelse for Search Engine Marketing. Betegnelse for alt som du kan gøre for at blive mere (eller mindre for den sags skyld) synlig i søgemaskinerne.

Så tænker du sikkert: “Øh… hvad kalder man det så hvis man kun snakker om betalt annoncering” – hvilket er et rigtigt godt spørgsmål. Vi har faktisk længe ikke brugt nogle betegnelse for det i Danmark, men det har man gjort i det store udland: SEA.

SEA har været brugt i det store udland i et stykke tid, og nu har en række danske SEO-folk med Demib i spidsen valgt at adoptere forkortelsen til den daglige danske SEO-debat. SEA står for Search Engine Advertising og dækker som sagt alle ikke organiske metoder til at opnå placeringer i søgemaskinerne.

Spred ordet, og vær med til at bakke op om den nye forkortelse!

/ Emil  Blücher

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
SEA - en underkategori til SEM, 4.0 out of 5 based on 1 rating

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *