Google har efterhånden tradition for at tilføje nye områder til Universal Search, så det ikke kun er tekstresultater der bliver vist for de søgende. Google Profiles er nu også en integreret del, hvilket du kan læse meget mere om i dette blogindlæg.
- Hvor tilmelder jeg mig Google Profiles?
- Hvad er Google Profiles?
- Hvorfor benytte Google Profiles?
- Hvad skal jeg udfylde, og hvordan?
- Vælg dine links med omhu
- Uafklarede spørgsmål
- Google leger også med Twitter
Der bliver hvert år startet en masse projekter hos Google, hvoraf nogle få af dem efter et godt stykke tid, ender med en service som ender med at spille en langt større rolle end fra start. Google Profiles er en af dem, og har efterhånden eksisteret i et godt stykke tid, før det nu begynder at spille en central rolle.
Hvor tilmelder jeg mig?
Du kan til enhver tid ændre eller tilføje en Google Profil på https://profiles.google.com – som altid er det helt gratis.
Hvad er Google Profiles
Google Profiles er en service, der knytter en profil til din Google-konto. Selve idéen bag, er at der er en række fast definerede felter, som du får mulighed for at udfylde og tilpasse. Grundet at det er de samme felter som alle får muligheden for at udfylde, har Google også gode muligheder for at trække disse oplysninger over i de normale søgeresultater, så Google Profiles oplysningerne er tilgængelige som en del af af Universal Search.
Hvorfor benytte Google Profiles?
Her de sidste dage er der sket en masse med Google Profiles. Har du været logget ind på din Google Konto de seneste dage, har du meget vel kunne se din Google Profil, hvis du allerede har udfyldt lidt af den for noget tid siden, som første resultat når du har Googlet dig selv. Dette har Google sikkert gjort, for at motivere dig til at udfylde endnu mere af din profil.
I mellemtiden, er Google som tidligere nævnt også begyndt at inkludere profilerne i søgeresultaterne. Helt lavpraktisk betyder det, at du vil kunne kunne benytte din Google Profil som del af forebyggende reputation management, damage prevention, eller omdømmestyring – alle 3 betegnelser for en og samme ting.
I og med at du selv kan kontrollere din Google Profil, kan du også selv bestemme hvad der skal stå dig. Så når Google Profiler om et stykke tid begynder at spille en endnu større rolle end den gør nu, og finder vej til side 1, vil der være en plads mindre til dårlig omtale om dig.
Hvad skal jeg udfylde, og hvordan?
Generelt er der det at sige, at du hellere må udfylde for meget end for lidt.
Skal du endelig undlade at udfylde bestemte felter, så undlad felterne der står angivet som “not publicly visible”, da de alligevel ikke bliver inkluderet i de offentlige resultater.
En vigtig indstilling, er også at du skal bruge de logiske URL adresser, uden den tilfældige talkombination som vist ovenfor.
Vælg dine links med omhu
Under profilen, kan du henvise til sider relateret til dig, og få et link med i samme omgang. Som du kan se på skærmbilledet ovenfor, vises der også links direkte i søgeresultatlisterne – lidt på samme måde som Google gør med deres sitelinks og deres annonceringssystem. Derudover er det bestemt ikke utænkeligt, at Google vil tillægge links fra din Google Profil en form for værdi, som vil være gavnlig.
Uafklarede spørgsmål
Der eksisterer stadig ben række uafklarede spørgsmål, i forbindelse med Google Profiles, som man først vil kunne få et svar på om et stykke tid, når os SEO-nørder har testet den seneste udvikling igennem. Blandt spørgsmålene er blandt andet: Kan man linkbuilde sin Google Profil op, samt hvordan vil Google reagere på folk med samme navne?
Sidespor: Google leger også med Twitter
Også Twitter gennemgår store ændringer ift. Universal Search for tiden. Google har før leget med at integrere Twitter i søgeresultaterne, men har først nu valgt en opstilling der lidt ligner Google Profiles layoutet, hvor der også vises et profilbillede. Tjek det ud!
Anyways, så kom i gang med din profil nu, så du kan være med fra start!
Google Profiles nu en del af Universal Search,
Super artikel. Jeg havde selv spekuleret i om der snart skulle ske noget mere med Google profiles.
Tak Emil for et fint og brugbart blogindlæg 🙂
Google profiles kommer med garanti til at fylde mere og mere i serp og man bør gøre noget for at den profil er udfyldt så godt som muligt
Spændende at se hvad der sker her. Det her er muligvis begyndelsen til et et nyt forsøg på at lave en konkurrent til Facebook.
Er det her Googles nye tiltag til en social tjeneste?
Det virker mere som en tjeneste, som er tilpasset forretningsfolk fremfor private forbrugere. Og så ligner den meget Microsofts tjeneste med MSN online…
Hej Emil
Tak for info. Google profiles har jeg ikke rigtigt kigget på endnu men det kunne da godt være at man skulle afsætte lidt tid til det.
Spændende indlæg, det er også ret nyt for mig. Tak for update!