Googleplacering: .com vs. .dk

Som du måske ved, har Google en fandens masse tld´s. Når brugerne af Google indtaster deres søgeord, er det ikke kun Google interfacet der er tilpasset det lokaledomæne – det er resultaterne også. Men hvad mon det betyder for dig, der vil ranke godt hos danske brugere?

Rigtig mange danskere er blevet glade for det lille søgefelt, som der findes i næsten alle nyere browsere. Desuden har mange computerproducenter deres egen startside, der er forindstillet på nye computere hvor der blandt andet indgår et søgefelt fra Google.

Begge steder er det nærmere reglen end undtagelsen at der søges på Google.com, i stedet for den danske googleside Google.dk.

Du har sikkert gennemskuet hvor jeg vil hen med det: Der er en overhængende sandsynlighed, for at du vil være næsten usynlig hos de brugere der benytter Google.com, grundet at dine sider kun er på dansk. Så prøv dine vigtigste søgesætninger af på Google.com – og står det skidt til må du begynde at handle!

HJÆLP! Hvad kan jeg gøre?

Løsningen er enkel. Lav engelsksprogede landingsider til dine mest vigtigste keywords. I starten af indlægget kan du skrive en henvisning til din danske version – det skulle meget gerne få dine danske brugere, til at hoppe over på din danske del. Skaf eventuelt nogle links fra engelsksprogede websites, der peger hen mod dine engelske sider.

Mange benytter en metakode der hedder <meta http-equiv=”content-language” content=”da”> på deres dansksprogede sider. Det er dog meget vigtigt, at denne kode ikke fremgår på dine engelsksprogede sider! Tjek din kildekode igennem, for måske har du allerede koden uden at vide det. Benyt i stedet <meta http-equiv=”content-language” content=”en”> på dine engelske sider.

Husk på at metabeskrivelsen ikke bruges som rankingfaktor mere, så du kan sagtens proppe danske ord ind der!

/ Emil Blücher

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *