Lær af de andres fejl: politiske partier

Først og fremmest rigtigt godt nytår! Nu har jeg endelig fundet tid, til at skrive en blogpost om SEO herinde, og dagens blogpost står i nytårets tegn.  Læs med, og lær af andres fejl, som du selv kan udnytte når du arbejder med SEO.

1. januar holdt statsministeren traditionen tro sin nytårstale, til den danske befolkning. I år havde talen ét altoverskyggende tema: efterløn. Men hvad dælen har efterløn med SEO at gøre, tænker du nok. Jo, nu skal du høre: Sagen er den, at der forinden talen havde været meningsmålinger der viste, at et flertal af den danske befolkning ønskede at afskaffe efterlønnen, hvilket medførte at efterlønnen blev diskuteret på kryds og tværs i december 2010. Flere anså det derfor for relativt sandsynligt at statsministeren nu var klar til et opgør med efterlønnen.

Breaking news

De danske nyhedshistorier afspejler sig i danskernes søgeadfærd. Derfor er der meget trafik at hente, hvis man kan reagere hurtigt, så man kan har mulighed for at blive synlig på søgeord der relaterer sig til den aktuelle nyhedshistorie.

Man har selvfølgelig et naturligt forspring, på vejen mod aktuelle nyhedssøgninger, hvis man har en hjemmeside der opfattes som troværdig af google. Ydermere vil man opleve at undersiden omhandlende nyheden hurtigere vil blive indexeret, end en helt ny hjemmeside.

3 ud af 4 udnytter slet ikke muligheden

Kaster vi igen et kig på efterlønnen, vil vi se noget interessant. Da jeg tjekkede 5 timer efter at statsministeren offentliggjorte Venstres nye holdninger til efterløn, var der ingen politiske reaktion på 3 ud af 4 af de politiske partiers hjemmeside, på trods af vi er gået ind i et valgår.

Venstre valgte naturligt nok at skrive om planerne på deres hjemmeside, efter lanceringen. Derudover var det kun Enhedslisten, som formåede at komme med deres reaktion. Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, De radikale, Socialdemokratiet, og SF udnyttede ikke muligheden overhovedet. tager vi et kig på partierne der ikke blev valgt ind ved sidste folketingsvalg, Fokus og Kristendemokraterne, var det kun sidstnævnte der benyttede muligheden.

1 ud af 4 fejler

Ud af de enkelte partier der faktisk vælger at knytte en kommentar til nytårstalen, ser det tilsyneladende ud som om at ingen har valgt at bruge tid op optimering af teksterne, samt linkbuilding herefter. Kristendemokraterne og Enhedslisten har begge ikke den fjerneste søgeordsstrategi for teksten. Venstre derimod, vælger kun at uploade billeder fra optagelserne af talen, talen i pdf, samt at uploade en video. Heller ikke videoen er der gjort det store ud af at optimere.

Tiden som en afgørende faktor

Når man arbejder med SEO, er tid en afgørende faktor på mange måder. Domænealder, hastigheden på din hjemmeside, samt alderen på en bestemt underside, er 3 forskellige områder der hver især omhandler tid. Det sidste punkt på listen, nemlig alderen på en bestemt underside er særlig interessant her. Aktuelle nyhedshistorier kan nemlig nemmere finde vej til søgemaskinerne, for en kort periode, end de ellers ville have gjort. I dette tilfælde, har nyhedseffekten medført at der lige nu er 3 resultater i top 10 på søgningen ” efterløn ” på google.dk, som er skrevet inden for de sidste to dage. Med andre ord, kunne den politiske partier relativt nemt have kommet i top 10 på et attraktivt søgeord, og efterfølgende have modtaget bunker af trafik efter selve talen, samt debatten der afholdes i aften mellem Helle og Lars, hvor det forventes at efterlønnen også vil spille en stor rolle.

Forudsigelse skader ikke

Som tidligere nævnt, var der flere der anså det som sandsynligt, at talen ville have omhandlet efterløn. Dermed havde de politiske partier mulighed for at offentliggøre undersider omhandlende efterløn, for efterfølgende at følge op med linkbuilding, så de allerede inden nytårstalen havde erobret sig en god placering. En sådan satsning, ville have været givet godt ud, set i bagkundskabens lys.

Med andre ord, gik alle politiske partier glip af en gylden mulighed inden talen, samt efter. Havde partilederne valgt at få deres pressemedarbejdere til at arbejde på sagen i løbet af dronningens nytårstaffel, kunne de dermed få en masse billig trafik, op til valgkampen.

Hvad kan du så lære af dette? Det er godt at være tidligt ude, og samtidig godt at reagere hurtigt.

Godt nytår, og held og lykke med at få billig og nem  trafik!

/ Emil Blücher

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.3/5 (3 votes cast)
Lær af de andres fejl: politiske partier, 4.3 out of 5 based on 3 ratings

7 tanker om "Lær af de andres fejl: politiske partier"

  1. Henrik Andersen

    Du skriver. “De danske nyhedshistorier afspejler sig i danskernes søgeadfærd” . Det er jeg nu ikke så siker på. Har aldrig set statistik der viser at f.eks. hr. og fru Hansen søger på ordet ‘efterløn’ få timer efter statsministerens nytårstale.
    Journalister og andet godtfolk gør helt sikkert, men det er en helt anden snak.

    Svar
  2. Emil Blücher Forfatter

    @Henrik: Det gør de nu. De gange hvor jeg har benyttet ovenstående metode, til at skabe trafik i forbindelse med en nyhed, har der været rigtig mange besøgende – RIGTIG MANGE. Det kræver selvfølgelig, at nyheden er noget der optager danskerne, gerne noget som vi går rundt og snakker internt om der hjemme, og ude på arbejdspladserne.
    Vi taler flere tusinde besøgende, hvilket umuligt næsten udelukkende kan stamme fra journalister.

    / Emil

    Svar
  3. Kasper Bergholt

    Godt indlæg — og god strategi. Hvad angår “efterløn” kan vi jo kigge på Google Insights om et par måneders tid og se.

    Hvorom alting er, er der i snit i 22K månedlige søgninger (ifølge Google Keyword Tool).

    Lur mig om der ikke også er lidt adsense-penge at tjene for dem, der får en god placering på et info-site fra nu af og op mod valget…

    Svar
  4. Thomas Justesen

    Det er en rigtig god case med efterlønnen, og syntes faktisk det er utroligt at de politiske partier stadig her i 2011 bruger så lidt tid og penge på SEO i forhold til offline markedsføring.

    Søger man på mange af politikernes navne, så kommer der også rigtig mange negative historier frem. Her bør de arbejde på, at få mere positive historier frem, eller f.eks. hvad de syntes om efterlønnen!

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *