September: opstart og strategi

Den 20. august tikkede der en e-mail fra Halfdan Timm. Han mente at jeg burde overveje at deltage i årets Affiliate DM. I mailen stod blandt andet at ”..så vidt jeg ved, er det ikke noget, du beskæftiger dig vildt meget med, men det kunne være ekstremt fedt at have dig med nevertheless, hvis du har lyst til at smide et par timer i det!” – og første del af sætningen havde Halfdan helt ret i. Sagen er nemlig den at jeg aldrig før for alvor har kastet mig ud i Affiliate eller AdSense projekter, men udelukkende har arbejdet med søgemaskineoptimering.

Der gik nogle dage før Halfdan fik svar retur, da jeg havde en række ting som jeg skulle overveje først. Tid har nemlig været en mangelvare for mit vedkommende det sidste stykke tid, med et par større projekter under opsejling, samt massive ændringer i tilknytning til mit firma. Jeg valgte at takke ja, velvidende at jeg på ingen måde kommer til at vinde i år.

På trods af min manglende Affiliate erfaring, mener jeg dog at jeg er værd at følge. Men hvorfor så det?

 

En anden tilgang til affiliate. Fordel eller ulempe?

Affiliate gælder om at sælge – og gerne meget af slagsen. De besøgende skal lokkes over på annoncørernes hjemmeside, hvorfor hovedfokus som regel ikke ligger på at producere godt indhold, men at generere leads.

Ofte betyder det, at affiliatesider sjældent har godt indhold, og at det derfor er svært eksempelvis at udføre god linkbuilding på affiliate sites. Kigger vi på hvordan Google har udviklet sig det sidste stykke tid, peger alt på, at tynde affiliatesider vil få det svært fremover. Med det i mente, har jeg valgt at holde fokus på at producere noget rigtigt lækkert indhold til mit deltagende site, min-ferie.dk. Dette giver mig med garanti ikke hurtige penge lige nu og her, men skulle gerne kunne betale sig på sigt. Om denne strategi viser sig at være for ikke kommerciel til Affiliate DM må tiden vise.

 

Planen er lagt – men langt fra eksekveret endnu

Kigger du forbi min-ferie.dk i skrivende stund, vil du blive slemt skuffet. Siden er nemlig langt fra færdig endnu, hvilket som før nævnt skyldes, at tid ikke just det som jeg har mest til overskud af lige i øjeblikket.

Nok snik-snak, hermed lidt headlines for hvad jeg påtænker at gøre:

  • Ikke-kommerciel start: Jeg vil til start kun benytte ganske få reklamer på sitet, så det ikke stinker af at være en pengemaskine. Fokus vil ligge på at skabe rigtigt godt indhold, hvilket indebærer at emner som der ikke direkte kan tjenes penge på også tages op. Virksomheder som ikke har affiliateprogrammer, vil ligeledes blive omtalt. Formålet herved er at skabe et troværdigt site, som meget lettere vil kunne tilegne sig stærke links
  • Videoer: For at differentiere min-ferie.dk fra konkurrence sider, kommer vi til at lave en række videoer. Disse udgives både på YouTube, samt inkluderes i vores videositemap, således at vi får mulighed for at få vores videoklip med i søgeresultaterne. Til de mere overordnede artikler benytter vi vores videostudie, mens vi også planlægger at klippe små videoer med klip fra de enkelte rejsemål
  • Specifikke undersider: Frem for udelukkende at fokusere på at opnå gode placeringer på trofæsøgeord, opretter vi en række undersider med mindre konkurrence, såsom beskrivelser af specifikke hoteller. Her har vi chancen for at levere super relevant indhold, som gerne skulle konvertere godt. Et eksempel på en sådan side, er siden om hotellet Voyage Türkbüku, hvor vi pt. leverer en del information som man ikke kan finde andetsteds. På sigt vil der blive produceret et kort videoklip til hotellet, samt genereret en oversigt over rejseudbydere med dette hotel i porteføljen
  • Blandede partnerprogrammer: Planen er at blive tilknyttet en række programmer, som konkurrerende rejsesites ikke benytter sig af. Ind til videre har vi fået en aftale i hus med tre af de store svenske rejseselskaber, således at vi kan begynde at sælge rejser fra Sverige. Ydermere har jeg et par spændende hotelkæder, som jeg vil prøve at få en aftale i hus med.
  • Google+: Min Ferie er selvfølgelig på Google+, således at interesserede kan følge med når der lanceres nyt indhold
  • Pimpede søgeresultater: udover data til at generere videoresultater med, vil jeg også benytte mig af breadcrumbs, forfattertag og stjernevurderinger. Går alt som smurt vil alt fra mit ansigt, videobilleder, brødkrummestier og stjerner dukke op i tilknytning til mine undersider når folk søger på Google

 

Indtjening for september (eller manglen på samme…)

Den ikke-kommercielle start, gør naturligvis at det ikke vælter ind med indtægter, hvilket er helt naturligt. Samme billede vil helt sikkert vise sig for næste måned (oktober), indtil at jeg vælger at gøre sitet til en forretning.
Regnestykket ser derfor sådan ud:

 

Indtægter: 0 DKK
Indtægter siden start: 0 DKK

Udgifter: 0 DKK
Udgifter siden start 0 DKK

Totalt overskud for dette måned: 0 DKK
Totalt overskud siden start: 0 DKK

 

Tak fordi at du læste med! Husk på at det månedlige blogindlæg om Affiliate DM offentliggøres på http://emil-blucher.dk/affiliate og ikke på forsiden af min blog. Disse blogindlæg indgår dog i mit normale RSS feed, og har selvfølgelig sit eget feed på http://emil-blucher.dk/blog/category/dm/feed

Gør mig glad, og kast lidt stjerner efter mig herunder, og skriv eventuel en kommentar. Det giver god karma 🙂

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

7 thoughts on “September: opstart og strategi

  1. Anders Saugstrup

    Fedt at du deltager, Emil!

    Jeg har selv overvejet at lave et verdensklasse site (på engelsk) med ultimative hotelguides – inkl. håndholdte videorundvisninger.

    Men jeg har holdt mig fra det på grund af Googles interesse for hotel-affiliate markedet. I følge de påståede officielle håndbøger for Googles manuelle kvalitetstjekkere, skal selv gode og ikke-spammy hjemmesider om hoteller, som er affiliate baserede, markeres som spam. Uden yderligere forklaring og uden lignende guidlines for andre nicher.

    Skræmmende. 🙂

    Men verden kan nå at ændre sig mange gange, og det er heller ikke sikkert dette er relevant for det danske marked.

    Svar
  2. Emil Blücher Forfatter

    Lige over!

    Jeg krydser fingre for at Google i så fald er mere tilbageholdende i DK. Skulle det vise sig at der alligevel er hold i rygterne, kan man spørge sig selv hvornår det samme kommer til at ske indenfor andre brancher.

    Svar
  3. Jan Kaczmarek

    Tak for den fine mention på Twitter 😛

    Jeg synes virkelig, det er superfedt, at du kører med videoer; det gør helt sikkert, at du skiller dig ud fra den store mængde af rejsesites 🙂

    Jeg planlægger også at lave videoer til KitchenGuide.dk, men har ikke lige fundet ud af, hvordan og hvorledes.

    Det bliver spændende at følge min-ferie-dk’s udvikling 🙂

    Svar
  4. Jesper Sølund Hansen

    Fuck den tankegang med at Google straffer bestemte områder, går glip af meget potentiale hvis man altid frygter det. Det handler bare om at differentiere ens sider, så de ikke alle bliver straffet 🙂 Det er uundgåeligt at der ryger nogle sider i svinget 🙂

    Svar
  5. Mikkel Kongsfelt

    Hej Emil

    Fedt at læse om dine planer – der er helt klart noget inspiration at hente 🙂 Og så synes jeg det er superfedt at du kaster dig ud i videoer! Det er også en tilgang jeg vil begynde på ganske snart på mit site.

    Held og lykke i konkurrencen – og mon ikke Oktober kommer til at se lidt bedre ud end september har gjort 🙂

    Mikkel

    Svar
  6. Jan Kongshøj

    Hatten af for at du kaster dig ud i rejsebranchen, der jo som bekendt er en branche med rigtig, rigtig meget konkurrence. Men jeg synes din tilgang lyder fornuftig – især delen med at koncentrere sig om keywords med mindre konkurrence.

    Har dog et spørgsmål til dit strategi omkring partnerprogrammer: hvorfor vælge affiliateprogrammer som konkurrenterne ikke benytter sig af? Er det i håb om at lave bedre – mere indbringende – aftaler? Eller er det fordi du vil tilbyde andre produkter?

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *