I et stykke tid, har det været muligt at benytte æ ø og å i domænenavne samt url’er. Men hvad betyder det i forhold til SEO? Jeg vil prøve at give dig svaret, hvis du ikke allerede kender det.
SEO og danske specialtegn hænger ikke sammen
Selvom at du måske kan finde eksempler på at domæner med Æ Ø eller Å ranker godt, vil jeg ikke anbefale dig at benytte Æ Ø eller Å til SEO. Om det er et domæne som du køber, eller en underside som du opretter er sådan set underordnet.
Ud over at Æ Ø og Å ikke spiller så godt sammen når du arbejder med SEO, kan det også skabe en del problemer for dine kunder. Det kan dermed være svært for dem at skrive en email til dig, eller overhoved se din hjemmeside.
Hvad skal jeg erstatte Æ Ø og Å med?
Hvad kan du så erstatte Æ Ø og Å med, hvis det ikke er smart at benytte i din URL? Æ kan erstattes med “ae”, ø med “oe” eller “o”, samt å med “aa”
Køb Æ Ø Å domæner og lav 301-redirect
De fleste ved godt, at det er nemmere at brande et domæne som det udtales, i stedet for at brande det med ae, oe, eller aa. Derfor er det bedst hvis du køber begge domæner, og viderestiller trafikken til den søgemaskinevenlige url. Lad os tage et eksempel.
Du skal brande en sø ved navn “ærø sø”. Du vil med fordel kunne købe både: Ærø-sø.dk, Ærøsø.dk, Aeroe-soe.dk, samt Aeroesoe.dk – og så enten stiller al trafik til enten Aeroe-soe.dk eller Aeroesoe.dk
/ Emil Blücher
Æ Ø og Å i din URL ,
Kære Emil
Tak for denne fine blog, den var til en stor hjælp.
Mange hilsner
Oskar 🙂
Det giver mening nu. Men vil dette ikke blive ændret i fremtiden? altså at man bedre vil kunne rankere med ordet “Bøger” i stedet for Boeger?